
  Mänskliga Rättigheter 41-60 
HT 2004 

Handledare: Johan Modée 
STV102 
IMER   

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MAKTEN ÖVER MEDIA 

En studie av yttrandefrihetens ställning inom rysk television 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Marika Eriksson 



 2 

 



 

 

Abstract 

Uppsatsen behandlar hur den ryska televisionen behandlas av den ryska staten och 
vilken betydelse detta fått för yttrandefriheten i Ryssland. Uppsatsen fokuserar på 
tiden mellan president Putins första och andra presidentval (1999-2000). Den 
ryska staten har under denna tid kritiserats från många håll då den statliga 
kontrollen över televisionen kraftigt ökat. Uppsatsen försöker reda ut hur detta 
ökade statliga inflytande påverkat mediaföretagen och hur detta i sin tur påverkat 
den nyhetsbevakning den ryska allmänheten fått ta del av.  

Uppsatsen ger också en historisk beskrivning av hur televisionen förändrats 
från Sovjetunionens fall fram till idag. Vidare används TV-stationen NTV och 
dess ägare, som en fallstudie av hur mediaföretag behandlats av den ryska staten. 
Uppsatsen visar också på hur televisionen bevakat presidentvalen 2000 och 2004 
och hur detta påverkat utgången av valen. Tillsist sammanförs uppsatsens delar i 
en diskussion om hur ägandet av televisionen påverkar dess utbud och i 
förlängningen hur det påverkar televisionens publik. 

 

 
This essay deals with how the Russian television has been treated by the 

Russian state and how this has affected the freedom of opinion in Russia. The 
essay focuses on the time between the first and second presidential election of 
president Putin (2000-2004). The Russian state has during this time been heavily 
criticised by many because of the increasing influence the government has over 
the Russian television. This essay tries to find out how this increasing state 
influence has affected the broadcasting companies and how this has influenced the 
newscasts. This essay also gives a historical overview of how the Russian 
television has changed since the Soviet Union’s downfall until today. Furthermore 
the TV-station NTV and its owners are examined as a special case of how the 
broadcasting companies are treated by the Russian government. The essay also 
shows how TV covered the presidential elections in 2000 and 2004 and how their 
coverage affected the election results. Finally the parts of the essay are brought 
together in a discussion about how the ownership of television influences the 
range of news and thereby its audience.  

 



 

 

Innehållsförteckning 

1 INLEDNING _____________________________________________________ 1 

1.1 Syfte och frågeställningar ____________________________________________________________ 1 

1.2 Material och källor __________________________________________________________________ 2 

1.3 Avgränsningar______________________________________________________________________ 3 

1.4 Struktur ___________________________________________________________________________ 3 

2 METOD OCH TEORI ______________________________________________ 4 

2.1 Yttrandefrihet ______________________________________________________________________ 4 

2.2 Den normativa mediaforskningen______________________________________________________ 5 

2.3 Det demokratiska mediasystemet ______________________________________________________ 7 

2.4 Media ur makro- och mikroperspektiv _________________________________________________ 8 

2.5 Applicering_________________________________________________________________________ 9 

3 MEDIA I RYSSLAND_____________________________________________ 10 

3.1 Media i Sovjetunionen ______________________________________________________________ 10 

3.2 Media i Ryssland efter kommunismens fall_____________________________________________ 11 

3.3 Sammanfattning ___________________________________________________________________ 13 

4 MEDIAS UTVECKLING UNDER PUTIN ______________________________ 14 

4.1 Generella tendenser ________________________________________________________________ 14 

4.2 Makten över media – pluralism och autonomi __________________________________________ 16 

4.3 Medialagarna______________________________________________________________________ 19 

4.4 Sammanfattning ___________________________________________________________________ 21 

5 NTV OCH MEDIA-MOST__________________________________________ 22 

5.1 NTV och Media-Most – bakgrund och struktur _________________________________________ 22 

5.2 NTV som oberoende nyhetsförmedlare ________________________________________________ 23 



 

 

5.3 Guzinskij-affären __________________________________________________________________ 24 

5.4 Guzinskij-affären och staten _________________________________________________________ 26 

5.5 Sammanfattning ___________________________________________________________________ 27 

6 MEDIA OCH VÄLJARNA _________________________________________ 29 

6.1 Mediavanor _______________________________________________________________________ 29 

6.2 Mediauppfattning - Förtroendet för media _____________________________________________ 30 

6.3 Media i valkampanjer ______________________________________________________________ 32 
6.3.1 Valen 1999 och 2000 ______________________________________________________________ 32 
6.3.2 Presidentvalet 2004 _______________________________________________________________ 35 

6.4 Sammanfattning ___________________________________________________________________ 36 

7 DISKUSSION ___________________________________________________ 38 

7.1 Makroperspektivet _________________________________________________________________ 38 

7.2 Mikroperspektivet__________________________________________________________________ 40 

8 SLUTSATSER __________________________________________________ 43 
 
 



 

 1 

1 Inledning 

Sedan Vladimir Putin blev president i Ryssland år 2000 har mediaklimatet i 
Ryssland förändrats drastiskt. Forskare och intresseorganisationer har slagit larm 
om ett, från statens sida, minskande intresse för pressfrihet och för 
upprätthållandet av oberoende media. Många frågar sig om Ryssland är på väg 
tillbaka in i ett auktoritärt system där statlig censur används och 
nyhetsredaktionerna inte står självständiga. Staten har under de senaste åren tagit 
kontroll över alla rikstäckande TV-kanaler i Ryssland. De privatägda medierna 
har i allt större grad trängts undan ifrån marknaden vilket tycks ha orsakat en 
större likriktning av innehållet i media.  

Det senaste presidentvalet i Ryssland 2004, där Putin vann med hela 71 % av 
rösterna, kritiserades av de valobservatörer som fanns på plats. Kritiken handlade 
inte om valfusk eller dålig organisation utan om att media ansågs ha varit partiska 
och att det därför inte funnits förutsättningar för en rättvis valkampanj. Även detta 
har lett till spekulationer om huruvida den ryska staten längre värnar om 
pressfriheten.  

Denna uppsats handlar om televisionen i Ryssland ur ett 
yttrandefrihetsperspektiv. Yttrandefrihet är en mänsklig rättighet som innebär att 
ha rätt till att uttrycka sin åsikt men också att det ska finnas möjligheter till att 
uttrycka sin åsikt och att låta andra få uttrycka sina. Media spelar i dagens 
samhälle en stor roll som yttrandefrihetens arena. Där får man sprida sitt budskap 
till andra samt hämta information för sina egna åsikter. Media som styrs eller 
kontrolleras av staten eller andra aktörer är därför problematisk för individens rätt 
till yttrandefrihet.  

Jag vill, i denna uppsats, studera hur media fungerar i det nya demokratiska 
Ryssland eftersom jag anser att media har en stor plats i ett demokratiskt 
samhälle, särskilt televisionen som i de flesta samhällen idag är den främsta källan 
till information.  

1.1 Syfte och frågeställningar 

Syftet med denna uppsats är att kritiskt granska hur relationen mellan stat och 
individ via massmedia kan fungera för att på så sätt få en bild av huruvida 
yttrandefrihet inom media finns i dagens Ryssland.  För att uppnå detta syfte har 
jag valt att arbeta med en fallstudie av den ryska TV-stationen NTV. Genom att 
undersöka denna TV-station kan man få en bild av hur den ryska staten behandlar 
mediaföretagen, både ifråga om synen på ägande av media och hur man använder 
sig av lagstiftningen för media.  



 

 2 

För att ytterligare fördjupa bilden studeras hur televisionen påverkat väljarna 
vid val för att ge en bild av varför staten behandlat företagen som de gjort. Detta, i 
sin tur, visar hur individens relation, i egenskap av väljare och mediakonsument, 
till staten ser ut.  

Jag har valt att arbeta utifrån följande två frågeställningar:  
 

• Har den ryska staten levt upp till sina åtaganden gällande 

yttrandefriheten ifråga om TV-stationen NTV? 

• Hur har televisionen tagit ställning i valkampanjerna 1999, 2000 och 

2004 i Ryssland och på vilket sätt har detta påverkat väljarna? 

 
Genom att använda dessa två frågeställningar fås en bild av statens relation till 
media samt vidare hur media i sin tur påverkar sin publik. Detta resulterar i en 
helhetsbild av statens relation till individen via media. 

1.2 Material och källor 

Olika forskares arbeten används för att undersöka de båda frågeställningarna. 
Dessa arbeten kompletteras med rapporter från frivilligorganisationer och 
journalistiska artiklar för att få fler infallsvinklar på frågorna.  
De källor som valts är främst artiklar av forskare som studerat olika aspekter av 
media och demokrati i Ryssland. Bland källorna kan boken Russian Media 

Challenge (2001) nämnas. Den innehåller ett antal artiklar författade av olika 
forskare på den journalistiska fakulteten i Moskva. De artiklar ur boken som 
används är: ”Media Structures: Changed and Unchanged” av Elena Vartanova, 
”Media and Power” av Ivan Zassoursky, ”Television: Medium to Elect the 
President” av Andrei Raskin, ”Media Regulation” av Andrei Richter och ”Media 
and the Public Interest” av Yassen N Zassoursky. 

Ytterligare källor är Democracy and the Media (2000), en samling artiklar om 
media och demokrati i olika länder, däribland Ryssland där forskaren Ellen 
Mickiewicz skriver om medias problem i Ryssland i artikeln ”Institutional 
Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”.  

En liknande publikation är De-westernizing Media Studies (2000) som handlar 
om media i olika samhällssystem. I den skriver Brian McNair om televisionens 
utveckling under 1990-talet och professor Colin Sparks skriver om media i 
Östeuropa efter kommunismens fall. 

 McNair har också skrivit artikeln ”Television in post-Soviet Russia” och 
Sparks bok Communism, Capitalism and the Massmedia (1998) används också för 
uppsatsen. Förutom dessa används två artiklar skrivna av Jonathan Becker 
”Keeping Track of Press Freedom”(2003) och ”Lessons From Russia” (2004) och 
en artikel av Olessia Koltsova, ”News Production in Contemporary Russia” 
(2001).  



 

 3 

Olika rapporter används för att komplettera den akademiska litteraturen. 
Några av dessa är organisationen Reportrar utan gränsers årliga rapporter från 
2002-2004 samt organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) 
valövervakningsrapport från presidentvalet 2004. Även en del nyhetsartiklar från 
svenska dagstidningar används som material för uppsatsen. 

1.3 Avgränsningar 

Uppsatsen behandlar tiden från Sovjetunionens fall 1991 fram till presidentvalet 
2004. Den behandlar specifikt valet till det ryska parlamentet Duman 1999 samt 
presidentvalen 2000 och 2004. Uppsatsen fokuserar på televisionen i Ryssland. 
Andra media så som press eller radio används, i uppsatsen endast i enstaka 
jämförelser med televisionen eller under samlingsbegreppet ”media”. TV-
stationen NTV och dess förra ägare Media-Most används som en fallstudie och 
övriga TV-stationer utan kopplingar till NTV behandlas därför endast översiktligt. 
De TV-kanaler som enbart har ett nöjesutbud behandlas inte i uppsatsen. 

1.4 Struktur 

Uppsatsen är indelad i fem delar där den första delen, kapitel 2, behandlar olika 
metoder i studiet av media och demokrati. Den andra delen, kapitel 3, ger en 
bakgrund till medialäget i Ryssland och en bild av utvecklingen efter 
kommunismens fall. Kapitel 4 behandlar staten och media i Ryssland. Den fjärde 
delen, kapitel 5, är en fallstudie av TV-stationen NTV, där maktspelet kring 
stationen undersöks. Kapitel 6 handlar om vilka slutsatser har dragits kring 
förhållandet mellan media och väljarna i Ryssland. Kapitel 3-6 avslutas med en 
sammanfattning. I kapitel 7 följer en diskussion av uppsatsens innehåll. I kapitel 8 
presenteras de slutsatser som kan dras av uppsatsen. 



 

 4 

2 Metod och teori 

I det här kapitlet vill jag presentera olika metoder och teorier man kan använda sig 
av när man undersöker media, demokrati och yttrandefrihet. Den första delen 
behandlar översiktligt yttrandefrihetens ursprung, yttrandefriheten inom 
internationell rätt och medias roll för yttrandefriheten. Den andra delen av kapitlet 
handlar om debatten kring huruvida forskning om media och demokrati bör vara 
normativ eller inte. Nästa del behandlar det demokratiska mediasystemet och hur 
detta kan kopplas till yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Den sista delen 
behandlar olika fokus man kan ha kring forskning om media och hur dessa skiljer 
sig åt. 

Uppsatsen är en litteraturstudie med en kvalitativ ansats där TV-stationen 
NTV är objektet för en fallstudie. Olika forskares texter presenteras och 
analyseras för att få en djuplodande bild av uppsatsens fokuspunkter. 

Uppsatsen utgår från ett minimalistiskt demokratiskt mediasystem som 
förklaras nedan. I denna uppsats vill jag också kombinera ett makroperspektiv på 
media med ett mikroperspektiv för att få en större helhetsbild av medias roll i 
förhållandet mellan staten och individerna. Hur detta görs förklaras i delkapitel 
2.4. 

2.1 Yttrandefrihet 

Yttrandefriheten tillhör de medborgerliga och politiska rättigheterna, de så kallade 
första generationens mänskliga rättigheter. Yttrandefriheten finns med i alla de 
stora konventionerna om mänskliga rättigheter och har ett starkt stöd i många 
liberala demokratiers nationella lagstiftningar.  

Grundtanken med yttrandefriheten är att den ska göra det möjligt att ha en 
”idéernas marknadsplats” enligt liberala principer där tankar och idéer på jämlik 
bas ska kunna konkurrera med varandra och blandas med andra för att uppnå en 
utveckling av mänsklighetens idéer. Idéernas marknadsplats finns också till för att 
människor ska ha en möjlighet att hitta de tankar och idéer, i ett bredare spektrum 
av idéer, som bäst passar oss för att kunna ta mer välinformerad beslut än om 
marknadsplatsen varit begränsad. Medias betydelse för yttrandefriheten är därför 
viktig för att vara den som förmedlar information och på så sätt låta olika idéer 



 

 5 

komma fram. Media har också en viktig uppgift i att vara den som kritiskt 
granskar dessa idéer.1  

En definition på vad yttrandefrihet innebär finns i den Allmänna förklaringen 
om mänskliga rättigheter. Enligt denna betyder rätten till yttrandefrihet: ”frihet för 
envar att utan ingripande hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida 
upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel [...]”.2 Liknande 
formuleringar finns i både Internationella konventionen om medborgerliga och 
politiska rättigheter3 och de regionala konventionerna, Europakonventionen4, 
Afrikanska stadgan5 och Den amerikanska konventionen6. Den amerikanska 
konventionen och Europakonventionen är dock mer preciserade och lägger något 
större vikt vid att förbjuda censur från offentlig myndighet. Dessa konventioner är 
alla bindande men utrymmet för tolkningar av texten är relativt stor och 
konventionsstaterna följer sällan formuleringarna till punkt och pricka. 

Yttrandefriheten har historiskt sett varit viktig som redskap för den som velat 
kritisera den styrande makten. De flesta gånger som yttrandefriheten mottarbetats 
av makten har också varit av rädsla för kritisk opposition. Utan arena att uttrycka 
sig på får oppositionen svårare att påverka folket i nya riktningar. Även i regimer 
som använt sig av propaganda för att påverka sitt folk har yttrandefrihet 
motverkats. Utan yttrandefrihet blir propagandan den enda sanningen.  

I den här uppsatsen kommer begreppet yttrandefrihet att användas som ett 
normativt ideal för hur ett mediasystem bör fungera. Hur detta görs förklaras i 
delkapitlet 2.3 nedan. 

2.2 Den normativa mediaforskningen 

I undersökningar av media kan man inta två olika förhållningssätt. Man kan 
antingen anta att media utvecklas enligt samma mönster i alla länder och därmed 
använda sig av samma teorier för att jämföra de olika länderna. Ett annat sätt att 
forska kring media innebär att man anser att olika länders media inte går att 
undersöka med samma modeller och alltså inte jämföra dem, då ländernas 
förutsättningar är olika, avseende bland annat ekonomi, styrelseskick och kultur. 

Det förstnämnda av dessa förhållningssätt innebär oftast en normativ 
forskning. Man menar att man kan använda sig av samma teorier och 
analysmetoder för att på så sätt få fram ”etiketter” eller klassificeringar som är 

                                                                                                                                                   
 

1Neil Netanel, ”Is the Commercial Mass Media Necessary, or Even Desirable, for Liberal 
Democracy?”, (Working paper, TPRC Conference on Information, Communications, and Internet 
Policy, 2001), Hämtat från: Academic Search Elite, EBSCO, 050422. 
2 Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna, (1948), artikel 19. 
3 Internationell konvention om medborgerliga och politiska rättigheter, (1966), artikel 19. 
4 Europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande 
friheterna, (1950), artikel 10. 
5 Afrikanska stadgan om människans och folkens rättigheter, (1981), artikel 9. 
6 Den amerikanska konventionen om mänskliga rättigheter, (1969), artikel 13. 



 

 6 

jämförbara med läget i andra länder. Ett standardverk när det gäller denna typ av 
klassificeringar är Four Theories of the Press av Fred Siebert som utkom 1956.7 I 
denna bok sätts fyra olika mediasystemkategorier upp, som man lyckats 
identifiera utifrån syfte, kontroll och ägande. Dessa är ”auktoritär teori”, ”socialt 
ansvarsteori”, ”frihetlig teori” och ”sovjetkommunistisk teori”.8 Den auktoritära 
teorin och socialt ansvarsteorin sågs, 1956 när boken skrevs, som historiskt 
passerade och endast den frihetliga teorin som sammankopplades med den 
amerikanska modellen och den sovjetkommunistiska teorin var aktuella. Four 

Theories of the Press har fått mycket kritik eftersom den endast sågs som ett 
inlägg till USAs fördel i Kalla krigets ideologiska debatt. Trots detta har den fått 
många efterföljare som sätter upp liknande kategorier och denna normativa metod 
kan anses genomsyra hela den västerländska forskningen kring förhållandet 
mellan media och demokrati.9  

När man analyserar olika länders mediasystem placerar man alltså vanligen in 
länderna i kategorier för att kunna jämföra och värdera de olika systemen. 
Kategorierna i denna metod är inte heller neutrala utan normativa, vissa system 
anses alltså vara bättre än andra. Oftast presenteras någon slags demokratisk teori 
eller ett visst mediasystem som det eftersträvansvärda i motsats till någon typ av 
styrd eller censurerad media, exempelvis fri västerländsk media mot manipulerad 
kommunistisk media. 10  

Denna typ av normativa indelningar och klassificeringar är det klassiska sättet 
att analysera media och yttrandefrihet i olika länder. Det är också det sätt som 
används av de flesta frivilligorganisationer och institutioner som skriver rapporter 
för allmänheten.11 

Kritikerna av den normativa metoden menar dock att detta sätt är för enkelt 
och att analysen inte ger någon helhetsbild. Colin Sparks, professor i 
kommunikation, menar att det omedvetna normativa tänkandet som Four Theories 

of the Press givit upphov till ”[...] has tended to obscure any real analysis of the 
ways in which the media actually do function with regard to social power.”12                                            

Vissa anser också att de normativa modellerna inte passar på samhällen som 
haft en annan demokratiutveckling än i väst. Man menar att den traditionella 
synen förutsätter att alla länder utvecklas likadant och går i samma trappsteg för 
att nå det eftersträvansvärda demokratiska mediasystemet.13 Olessia Koltsova, 

                                                                                                                                                   
 

7 Just denna bok har kommit att spela stor roll i dagens debatt kring media i Ryssland eftersom den 
särskilt behandlar sovjetsystemet. Debatten handlar om huruvida Ryssland utvecklat ett liberalt 
system eller om man behållit eller återinfört ett auktoritärt system. 
8 Fred Siebert m fl, Four Theories of the press, 2. uppl. (Illinois, 1963), 2.  
9 Se exempelvis, Colin Sparks Communism, Capitalism and the Mass-Media, (London, 1998), 
Jonathan Becker, ”Lessons From Russia”, i European Journal of Communication 19 (2004). 
10 Siebert m fl, Four Theories of the Press, 1-7. 
11 Jonathan Becker, ”Keeping Track of Press Freedom”, European Journal of Communication 18 
(2003) 
12 Colin Sparks, ”Media theory after the fall of European communism”, i De-westernising Media 

Studie, red. James Curran och Myung-Jin Park, (London, 2000), 37. 
13 Olessia Koltsova,  ”News Production in Contemporary Russia”, European Journal of 

Communication 16 (2001), 317. 



 

 7 

forskare inom sociologi och statsvetenskap vid universitetet i St. Petersburg, 
skriver att när man talar om yttrandefrihet så betyder det oftast frihet från statlig 
kontroll, ”though obviously there exist other ways of conceptualizing freedom and 
power”.14 Man menar att det inte enkelt går att säga vad som är fri media och inte, 
oavsett i vilken typ av samhälle det är. Ett demokratiskt samhälle för inte 
automatiskt med sig fri media. Enligt Koltsova finns fler aktörer som påverkar 
mediamarknaden än enbart individen och staten som de normativa studierna ofta 
fokuserar på. 

När man studerar media och yttrandefrihet i samband med mänskliga 
rättigheter utgör dock den juridiska texten en normativ dimension. De 
formuleringar som finns i konventionerna uttrycker en syn på yttrandefrihet där ett 
samhälle med fri media som fungerar utan inblandning från staten är idealet. Det 
gör att en uppsats om yttrandefrihet som mänsklig rättighet, som denna, 
automatiskt mer liknar den klassiska normativa forskningen, även om de andra 
aspekterna också är av vikt.  

2.3 Det demokratiska mediasystemet 

Jag kommer i denna uppsats att använda mig av ett minimalistiskt demokratiskt 
mediasystem som utgångspunkt, som jag lånat från publikationen Democracy and 

the Media.
15

 Detta system används för att förklara hur yttrandefriheten är kopplat 
till demokrati och det används också som ett ideal för hur stat och media bör 
förhålla sig till varandra i en demokrati.  

Ett minimalistiskt demokratiskt mediasystem är minimalistiskt eftersom det 
enbart behandlar relationen mellan stat och individ via media, där individen 
främst ses som väljare. Richard Gunther och Anthony Mughan, båda professorer 
inom statsvetenskap vid universitetet i Ohio, uttrycker det som att: 

 
[...] it is the responsibility of the media, as the major vehicle for communication between 
governors and governed, to convey to voters a considerable volume of accurate, policy-
relevant information about politics in as impartial a manner as possible.16 

 

Väljer man att, istället för som här, se det demokratiska mediasystemet ifrån 
en maximalistisk synvinkel betyder det att media kan påverka individerna på 
andra sätt än som givare av information inför ett val. Med ett sånt synsätt kan 
media även vara en indirekt kommunikationskanal mellan makthavare och 
medborgare där medborgaren, på andra sätt än genom valprocessen, påverkar 

                                                                                                                                                   
 

14 Ibid.,  316. 
15 Richard Gunther, Anthony Mughans, Democracy and the Media, (Cambridge, 2000) 
16 Richard Gunther, Anthony Mughans, ”The Political Impact of the Media”, i Democracy and the 

Media, red. Richard Gunther, Anthony Mughans, (Cambridge, 2000), 421. 



 

 8 

samhället på ett mer direkt sätt.17 Jonathan Becker menar dock att den 
maximalistiska idén snarare handlar om kvalitén på det demokratiska 
mediasystemet snarare än existensen av ett sådant.18 

Det demokratiska mediasystemet anses kännetecknas av pluralism och 
autonomi.19 Pluralism inom media innebär att många åsikter uttrycks samt att 
mediakonsumenten får informationen presenterad ifrån flera olika synvinklar. 
Man ska även kunna få sådan information som är kritiskt till den rådande 
ordningen. Det handlar också om mängden information som media förser väljarna 
med.20 Ellen Mickiewicz, professor i media och statsvetenskap, menar att 
”citizens will be informed enough of varied political points of view to be able to 
perform their roles adequately as citizens and especially as voters.”21 

 Autonomi, i sin tur, betyder att media står redaktionellt självständigt och 
skyddas ifrån manipulation av innehållet. Detta krävs för att valen ska kunna 
genomföras rättvist. Forskarna Carlo Marletti och Franca Roncarolo uttrycker det 
på följande sätt:  

 
This [rättvisa val] requires that politically significant parties and movements not be 
barred from access to the media so that their electoral options can be fairly presented to 
the general public. It also implies that the independent media [...] should disseminate a 
variety of options without censorship and with a minimum of bias.22  

 
Traditionellt sett betyder autonomi att media ska stå självständigt ifrån staten 

och skyddas från inflytande från den. Allt fler menar dock att även skydd mot 
kommersiella intressen också bör vara en aspekt av autonomitermen.23 

2.4 Media ur makro- och mikroperspektiv 

De flesta studier som görs om media och demokrati eller yttrandefrihet utgår 
antingen från ett makro- eller ett mikroperspektiv.24 Makroperspektivet behandlar 
förhållandet mellan staten och media i ett visst land. Det innebär att man 
koncentrerar sig på att undersöka landets mediastruktur. Det kan handla om att 

                                                                                                                                                   
 

17 Gunther, Mughans, ”The political Impact of the Media”, 421. 
18 Jonathan Becker, ”Lessons from Russia”, 146. 
19 Ellen Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in 
Russia”,  i Democracy and the Media, red. Richard Gunther, Anthony Mughans, (Cambridge, 
2000), 98. 
20 Gunther, Mughans, ”The Political Impact of the Media”, 422.  
21 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 98. 
22 Carlo Marletti, Franca Roncarolo, ”Media Influence in the Italian Transition from a Consensual 
to a Majoritarian Democracy”, i Democracy and the Media, red. Richard Gunther, Anthony 
Mughans, (Cambridge, 2000). 
23 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 98, 
103. 
24 Gunther, Mughans, ”The Media in Democratic and Nondemocratic Regimes”, 1. 



 

 9 

undersöka hur staten behandlar mediaföretag, hur media i landet ser ut jämfört 
med i andra länder, hur media har utvecklats i landet eller hur man ska 
kategorisera landets mediasystemet. Detta är ett perspektiv som inriktar sig på 
förhållandet mellan staten och media.  

Andra studier behandlar istället mikroperspektivet, förhållandet mellan media 
och dess publik.25 Studier ur ett mikroperspektiv kan visa på hur media påverkar 
sin publik samt vilka mönster som kan finnas i denna påverkan. Det kan handla 
om att exempelvis se hur media agerat strax innan ett val och vilken betydelse 
dess agerande fått för valresultatet. 

I uppsatsen har jag valt att kombinera en makrostudie med en mikrostudie för 
att få en helhetsbild av relationen mellan stat och individ via media i ett specifikt 
fall. Detta visar på hur rätten till yttrandefriheten fungerar på ett bättre sätt än att 
enbart undersöka ur ett makro- eller mikroperspektiv. Genom att kombinera dem 
får man med hela kedjan från statens relation till media och medias påverkan på 
individerna. 

2.5 Applicering 

Uppsatsens syfte är, som tidigare nämnts, att studera relationen mellan stat och 
individ via massmedia i Ryssland. För att gå djupare in i ämnet används kapitel 4 
och 5 för att studera makroperspektivet av frågeställningarna, det vill säga statens 
relation till medierna och specifikt (i kapitel 5) TV-stationen NTV. Kapitel 6 
behandlar mikroperspektivet, alltså medias relation till väljarna. I kapitel 7 
diskuteras dessa kapitel och i kapitel 8 sammanförs dessa bitar för att få helheten. 

Hela uppsatsen utgår från det minimalistiska demokratiska mediasystemet och 
varje del av rysk media som undersöks ställs i relation till det mediaideal som 
detta system står för. Detta görs för att mediasystemet är kompatibelt med det 
normativa yttrandefrihetsideal som de mänskliga rättigheterna sätter upp. Detta 
innebär att denna uppsats kommer att undersöka vilken grad av pluralism och 
autonomi som finns inom media i Ryssland i allmänhet och hur fallet med TV-
stationen NTV, som jag valt att särskilt studera, passar in i detta system. Vidare 
undersöks hur media påverkar väljarna i Ryssland och hur detta påverkar det 
demokratiska mediasystemet.  

Kombinationen av makro/mikroanalysen och jämförelsen med det 
demokratiska mediasystemet slås slutligen samman i diskussionskapitlet, kapitel 
7. 

                                                                                                                                                   
 

25 Se exempelvis: White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, Politics  23 
(2003). 



 

 10 

3  Media i Ryssland 

I detta kapitel ges en bild av hur medias utveckling har sett ut under de senaste 
tjugo åren i Ryssland. Denna bild är viktig för att kunna kontrastera mot hur det 
ser ut idag. Den första delen handlar om media under sovjettiden och hur 
televisionen så småningom blev det viktigaste propagandaverktyget i 
Sovjetunionen. Den andra delen av kapitlet ger en bild av hur privatiseringarna av 
media genomfördes efter kommunismens fall samt hur förutsättningarna för media 
förändrades.  

3.1 Media i Sovjetunionen 

Under sovjettiden, fram till mitten av 1980-talet, var media i Ryssland helt satt 
under statlig kontroll. Statlig censur var ett väl använt medel och den självcensur 
som journalisterna tog på sig, av rädsla för repressalier, gjorde att media, i stort 
sett, enbart uttryckte statens åsikter.26 Media var under den här tiden, enkelt 
uttryckt, en propagandamaskin där journalisten var ett instrument för makten. Det 
främsta mediet var pressen. I mitten av 70-talet fanns ca 8000 tidningar av olika 
slag och med årliga sammanlagda upplagor på 170 miljoner exemplar.27 TV-
mediet blev dock snart allt viktigare som kommunikationskanal för makten och i 
mitten av 80-talet hade nästan 93 procent av den ryska befolkningen tillgång till 
TV.28 Det fanns fem TV-kanaler, alla styrda av Gostelradio, statskommittén för 
radio och TV. De två största, kanal 1 och 2, visade blandat utbud med nationella 
nyheter och var också de enda kanalerna som sände över hela unionen. Vidare 
fanns en utbildningskanal, kanal 4 och två lokala kanaler för Moskva respektive 
Leningrad. Dessa kunde vardera nås av ca 40-50 procent av befolkningen.29   

När Michail Gorbatjov kom till makten 1985 introducerade han ”Glasnost”, 
öppenhetens och transparensens politik. Denna omvälvning av politiken ledde till 
en större pluralism inom media när fler tidningar startades. Avvikande åsikter, 
kunde i viss mån, uttryckas inom media, åtminstone så länge de stödde Gorbatjovs 
reformer.  Media var fortfarande en propagandamaskin men propagandan bestod i 
att hylla de demokratiska reformerna. Detta, menar vissa, var en av de delar som 

                                                                                                                                                   
 

26 Ivan Zassoursky, ”Media and Power”, i Russian Media Challenge, red. Zassoursky m. fl. 
(Helsingfors, 2001), 86. 
27 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 91. 
28 Ibid., 91. 
29 Brian Mc Nair, ”Television in post-Soviet Russia”, Media, Culture & Society 18 (1996): 490. 



 

 11 

så småningom ledde till Sovjetunionens fall.30 Efter att kommunistsystemet fallit 
överfördes de flesta av dess institutioner till den nybildade ryska staten. Detta 
gällde även media.  

3.2 Media i Ryssland efter kommunismens fall 

Efter att Boris Jeltsin valts till president 1991 förändrades inställningen till media 
och ett friare mediaklimat växte fram. Jeltsin var starkt engagerad i att skapa en fri 
mediakår i Ryssland. Det blev ett sätt att ta avstånd ifrån kommunisterna och det 
var viktigt för Ryssland att visa för resten av världen att man var redo att bli en 
demokratisk stat. De viktigaste frågorna blev att avskaffa censuren, tillåta privat 
ägande och redaktionellt oberoende.31 Dessa frågor blev också viktiga för den 
maktkamp som fördes mellan parlamentet och presidenten. Kreml och Duman 
kapptävlade i att hävda pressfriheten och framstå som den oberoende pressens 
vänner.32 När Ryssland ville bli medlemmar i Europarådet antog man en ny lag 
för radio- och TV-sändningar som innehöll formuleringar om garantier för 
yttrande- och pressfrihet, direkt kopierade ur internationella konventioner som 
Europakonventionen och ICCPR.33 

Media kontrollerades, under Jeltsins första tid, fortfarande av staten även om 
privat ägande blev vanligare främst inom pressen.34 De tidigare sovjetiska 
kanalerna ombildades dock till bolag ägda av den ryska staten. Den gamla kanal 1, 
Ostankino, blev överförd från Gostelradio till den ryska statens ägo och döptes om 
till ORT. Samtidigt startade en helt ny rysk kanal, kallad RTR, som övertog 
sändningarna på gamla kanal 2. Både ORT och RTR var i stort sett rikstäckande 
och nådde 200 miljoner respektive 140 miljoner tittare.35 De två lokala kanalerna 
för Moskva och St. Petersburg överfördes också till den ryska staten. 1992 beslöt 
Jeltsin att sälja ut delar av dessa två kanalerna men med staten som 
majoritetsägare. Den tidigare utbildningskanalen, kanal 4, delades upp mellan 
ORT och RTR som sände halva tiden var på kanalplatsen.  

Året efter, 1993, startade den första helt privatägda TV-kanalen TV-6. Samma 
år etablerades också bolaget NTV som fick tillstånd att sända på kanal 4. Från 
början fick NTV endast sända några timmar per dag men efter ett tag lyckades 
bolaget överta hela sändningsrätten.  

1994 fick ORT ekonomiska problem som ledde till att Jeltsin blev tvungen att 
omvandla den statliga kanalen till ett delvis privatägt bolag. Staten ägde nu 51% 

                                                                                                                                                   
 

30 Se exempelvis I. Zassoursky, ”Media and Power”, 86-87. 
31 Andrei Richter, ”Media Regulation: Foundation Laid For Free Speech”, i Russian Media 

Challenge, red. I. Zassoursky m. fl. (Helsingfors, 2001), 116. 
32 Richter, ”Media Regulation”, 118. Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, 
and Media Pluralism in Russia”, 104. 
33 Richter, ”Media Regulation”, 118. 
34 I. Zassoursky, ”Media and Power”, 74. 
35 Mc Nair, ”Television in post-Soviet Russia”, 489. 



 

 12 

av kanalen medan resterande aktier ägdes av miljonären Boris Berezovskij. Detta 
var också ett försök att stärka den statliga televisionen på en marknad där allt fler 
privata aktörer gjorde entré.36  

Under hela 1990-talet ökade antalet privatägda medier enormt. Det handlade 
till stor del om press men även inom etermedierna märktes förändringar med flera 
nya radiokanaler, lokala TV-stationer och produktionsbolag. Televisionen 
anpassades till marknadsekonomi och utvecklades till en blandning av 
statssubventionerad och kommersiellt finansierad verksamhet.  

Denna utveckling var dock inte helt smärtfri. Det stora antalet nya TV-
stationer, tidningar och radiokanaler till trots så koncentrerades ägandet av media 
till en handfull inflytelserika människor som gjorde sig rika på privatiseringen.  

Intäkterna från reklamen, någonting som var helt nytt inom det ryska 
samhället, var stora både för de statliga och privatägda bolagen. Det tillsammans 
med det allmänna kaos som rådde inom landets ekonomi under 1990-talet gjorde 
att korruption och annan illegal verksamhet frodades inom mediavärlden. Brian 
McNair menar att ekonomin inom media, liksom i resten av samhället, var bara 
till hälften synlig och liknar systemet vid en maffiaorganisation.37  

Ivan Zassoursky, forskare inom journalistik, menar att privatiseringen av 
media användes som ett maktmedel av Jeltsin. Genom att sälja delar av 
mediaföretag till inflytelserika personer, mot löften om framtida stöd, kunde 
Jeltsin trygga sin ställning utan att använda sig av direkt statlig kontroll av 
media.38 I presidentvalet 1996 var Jeltsins kampanjledare en av NTV:s chefer, 
något som senare belönades med utökade sändningsrättigheter för kanalen.39 (Mer 
om detta behandlas i kapitel 5 om NTV.) 

Under 1990-talets senare hälft var de ryska mediaföretagen behärskade av 
mäktiga ägare, antingen privata eller statliga. En av de främsta så kallade 
"mediaoligarkerna" var en av Rysslands rikaste män, Boris Berezovskij. Han 
kontrollerade bland annat 49 % av ORT och var största ägaren i TV6. Vidare hade 
han också ett antal tidningar, veckotidningar och månadsmagasin. Vladimir 
Potanin och hans Uneximbank ägde också flera tidningar, bland annat 
marknadsledande Izvestija, en nyhetsförmedling samt flera radiokanaler.  
Naturgasföretaget Gazprom, med staten som största ägare, var en annan jätte på 
mediamarknaden. Gazprom ägde flera månadsmagasin och två dagstidningar. 
Vladimir Guzinskij, ledare för Most-banken, ägde TV-stationen NTV, flera 
tidningar och radiostationer. Jurij Luzjkov, borgmästare i Moskva, kontrollerade 
genom stadens ägande bland annat Moskvas lokala TV-kanal, radiostationer och 
produktionsbolag som producerade för TV. Alla dessa spelare på den ryska 
mediamarknaden var mycket inflytelserika i samhället och hade kopplingar till 
eller tillhörde den politiska och ekonomiska eliten i landet. Den största ägaren var 

                                                                                                                                                   
 

36 McNair, ”Television in post-Soviet Russia”, 491. 
37 Ibid., 495. 
38 I. Zassoursky, ”Media and Power”, 76. 
39 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 
113. 



 

 13 

trots allt den ryska staten som fortfarande kontrollerade den största delen av 
televisionen, den viktigaste delen av den ryska mediavärlden.40  

Denna starka maktkoncentration ledde till att trycket på journalisterna att 
stödja sina ägare blev stort. Journalister talade till och med öppet om att de aldrig 
skulle kunna kritisera aktieägare eller chefer i sina egna bolag.41  

3.3 Sammanfattning  

Det ryska samhället genomgick stora förändringar under hela 1990-talet och detta 
påverkade också media. Stora framsteg för yttrandefrihet gjordes, inte minst på 
grund av att man anslöt sig till Europakonventionen och på så sätt började sträva 
mot yttrandefrihet och fri media. Övergången från censurerad statlig media till fri 
privatiserad media var inte enkel.  

Det jag presenterat i detta kapitel visar tydligt på att media och framför allt 
televisionen var en viktig del i det maktspel som fördes mellan de starka krafterna 
i det ryska samhället. Staten var fortfarande en kraft att räkna med även om 
makten över televisionen starkt försvagades.  

Mot slutet av 1990-talet uppstod ett tillsynes relativt balanserat mediaklimat 
där både statligt och privat ägande fanns representerat. Trots detta var makten 
över media koncentrerad till en handfull inflytelserika människor och 
kopplingarna mellan staten och näringslivet var otydliga.  

Förutom detta så ledde maktkoncentrationen och de starka kopplingarna 
mellan media och den ekonomiska och politiska eliten till ett mediaklimat där 
skiftande lojaliteter och tillfälliga fördelar för ägarna fick styra journalistiken, 
snarare än demokratiska värderingar om yttrandefrihet som Ryssland lovat att 
följa. 

                                                                                                                                                   
 

40 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 
100-101. 
41 Ibid., 102. 



 

 14 

4 Medias utveckling under Putin 

Detta kapitel handlar om utvecklingen inom media sedan Putin kommit till 
makten. Kapitlets syfte är att behandla makroperspektivet av uppsatsen, det vill 
säga relationen mellan media och staten. Kapitlet fungerar delvis som en 
bakgrund till frågan om huruvida den ryska staten levt upp till sina åtaganden 
gentemot NTV där det i mer generella drag handlar om de privatägda TV-
stationernas ställning under Putins regering. Kapitlet kopplas till det 
minimalistiska demokratiska mediasystemet genom att undersöka graden av 
pluralism och autonomi inom rysk media och television. 

Kapitlet börjar med att presentera generella tendenser inom medias utveckling 
under Putin samt olika forskares och organisationers åsikter om Putins behandling 
av media. Vidare undersöks vilken grad av oberoende televisionen i Ryssland har 
under Putin och hur stor pluralism som finns i den ryska televisionen idag samt 
vem eller vilka som egentligen har makten över media. Till sist undersöks de lagar 
som rör media samt vilket lagskydd som ska garantera medias frihet. Kapitlet 
avslutas med en sammanfattande diskussion.  

4.1 Generella tendenser 

När Vladimir Putin tillträdde som premiärminister 1999 så rubbades 
maktbalansen mellan staten och mediaföretagen. Gamla band och lojaliteter 
började luckras upp och delar av mediavärlden vände sig emot Kreml. Detta 
gällde särskilt det andra Tjetjenienkriget och hanteringen av olyckan med 
atomubåten Kursk, som framför allt NTV var starkt kritiskt emot.42  

När det var dags för presidentval 2000 fanns inte heller någon konsensus inom 
media för vilken av kandidaterna man skulle stödja, som det hade funnits i valet 
1996. De privatägda TV-kanalerna stödde olika kandidater och den statliga 
televisionen stödde premiärministern. (Detta är något jag återkommer till i kapitel 
6.) 

Sedan Putin år 2000 blev vald till president i Ryssland, så har flera 
frivilligorganisationer slagit larm om mediafriheten. Organisationen Reportrar 
utan gränser43 som årligen ger ut en rapport om pressfriheten i världen, 

                                                                                                                                                   
 

42 I. Zassoursky, ”Media and Power”, 82. 
43 Reportrar Utan Gränser är en internationell frivilligorganisation med bas i Frankrike. 
Medlemmarna är främst journalister och andra som jobbar med nyhetsrapportering. 

 



 

 15 

kategoriserar medialäget i Ryssland som ”svårt”. De har också utsett Putin till en 
av pressfrihetens ”rovdjur”, en utnämning som delas av flera andra personer som 
organisationen anser motarbeta medias frihet i världen.44  

Den amerikanska organisationen Freedom House45, som också ger ut en årlig 
rapport, har sedan Putin blev president sänkt Ryssland ranking från ”partly free 
media” till ”not free media”. Detta motiverades med att Putins regim begränsat 
journalisternas utrymme att kritisera makten särskilt gällande känsliga ämnen som 
kritik av presidenten eller det pågående kriget i Tjetjenien.46  

Även i den akademiska världen har utvecklingen sedan Putin valdes gjort 
avtryck. Jonathan Becker, forskare inom internationell politik, menar att det ryska 
mediasystemet inte längre är demokratiskt och att Putins ”support of media 
autonomy is shallow”.47 Yassen N. Zassoursky, professor inom journalistik, 
menar att media under Putins styre närmar sig sovjetsystemet snarare än 
demokratisk media.48  

Andrei Richter, forskare på journalistiska fakulteten i Moskva, skriver att 
”Vladimir Putin has no heritage of ushering press freedoms in Russia”.49 Enligt 
Richter beror detta på att Putin inte deltagit i kampen för dessa friheter eller varit 
med och lagstiftat om dem. Enligt honom visar sig detta svaga intresse för fri 
media främst i att dessa frågor endast pliktskyldigt och hastigt behandlas i 
presidentens tal.  

Masha Lipman, journalist på Itogi, och Michael McFaul, professor inom 
statsvetenskap och internationella relationer, menar att Putin inte har mycket 
förståelse för fri media. De skriver:  

 

Rhetorically, Putin of course endorsed the notion of a free press and the importance of 
democracy. […] Yet, his statements and speeches also revealed a poor understanding of 
these concepts […] In his first annual address (poslanie) to the members of the Russian 
parliament in June 2000, Putin hinted at his mistrust of the press, claiming, 
‘Sometimes…[the media] turns in to means of mass disinformation and a tool of struggle 
against the state.’50  

 

Lipman och McFaul visar också på att Putin flera gånger uttryckt att statlig 
media bör vara marknadsdominerande eftersom han anser att det bara är staten 

                                                                                                                                                   
 

Organisationen arbetar för att få fängslade journalister befriade och att påtala brott mot 
pressfriheten och yttrandefriheten runt om i världen.  
44 Reportrar utan gränser, Russia - Annual Report 2003. 
45 Freedom House är en amerikansk frivilligorganisation, grundad av bland andra Elenor 
Roosevelt. Arbetar för att främja och skydda demokrati och mänskliga rättigheter världen över. 
46 Freedom House, Freedom of the Press 2004 – a Global Survey of Media Independence, 164.  
47 Jonathan Becker, ”Lessons from Russia”, (London, 2004), 148-149. 
48 Yassen N. Zassoursky, ”Media and the Public Interest”, i Russian Media Challenge, red. 
Zassoursky m. fl. (Helsingfors, 2001), 164. 
49 Richter, ”Media Regulation”, 123. 
50 Masha Lipman, Michael McFaul, ”Managed Democracy in Russia”, Press/Politics 6 (2001), 
121. 



 

 16 

som kan ge objektiv information om vad som sker i landet. De menar på att detta 
visar på att attityden mot fri media har förändrats sedan Putin kom till makten.51 

Under de senaste fyra åren, när Putin regerat, har ett maktskifte ägt rum i den 
ryska mediavärlden. Det är fortfarande ett fåtal stora bolag som äger det mesta av 
pressen och etersänd media. Skillnaden är att dessa bolag inte längre kontrolleras 
av mediaoligarkerna och deras bundsförvanter utan att de ägs och kontrolleras av 
staten genom olika statligt ägda bolag. Dessa bolag är i de flesta fall företag som 
tidigare inte haft några intressen inom mediavärlden. De privata ägarna har undan 
för undan manövrerats ut och statliga bolag har istället tagit över ägandet. Detta 
har bland annat skett genom att pressa ägarna ekonomiskt för att tvinga dem att 
sälja sina företag.52 (Detta gäller bland andra Media-Most-gruppen och dess TV-
station. Hur detta gått till behandlas i kapitel 5 om NTV.) 

Denna utveckling har skett inom alla delar av media. Staten äger numera, 
genom andra statligt ägda bolag, delar i flera radiostationer, tidningar och 
magasin. Den största ägarkoncentrationen finns dock inom TV. I början av 2004 
ägde staten, direkt och indirekt, alla de tre rikstäckande TV-kanalerna ORT, RTR 
och NTV samt ett hundratal andra lokala och regionala TV-kanaler. 

Vissa anser att statens uppköp av mediaföretag handlar om ett försök att 
stabilisera landet och förhindra kritik mot de reformer som president Putin 
försöker genomföra. När Putin kom till makten lovade han att rensa upp och 
stabilisera landet med en metod som kallades ”managed democracy”, det vill säga 
institutioner som på pappret är demokratiska men som i verkligheten har 
begränsat självstyre. En allt för frispråkig press som granskar makten för hårt 
passar inte in i Putins bild av ”managed democracy”.53  

Lipman och McFaul menar till och med att uppköpen av media är Putins 
personliga vendetta mot de mediaföretag som inte stödde honom i valet 2000.54  

4.2 Makten över media – pluralism och autonomi 

Som visats i tidigare kapitel är statens makt mycket stark inom rysk media. Vilka 
effekter får det på de två viktigaste kriterierna, autonomi och pluralism, för 
utvecklingen av ett demokratiskt mediasystem i Ryssland? Jag tänker nedan 
presentera några olika uppfattningar om hur makten är fördelad, hur mycket 
pluralism och autonomi som finns och vilka orsaker man kan hitta till detta, som 
forskare som behandlat ämnet lagt fram. De flesta är överens om att det är brist på 
autonomi och pluralism i den ryska televisionen. Varför det ser ut på detta sätt och 
hur det ser ut har man dock lite olika svar på.  

                                                                                                                                                   
 

51 Lipman, McFaul, ”Managed Democracy in Russia”, 121. 
52 Reportrar utan gränser, Russia - Annual Report – 2002. 
53 Lipman, McFaul, ”Managed Democracy in Russia”, 116. 
54 Ibid., 119. 



 

 17 

Yassen N. Zassoursky menar att det finns problem med att staten äger media 
men att problemet inte är ägandet i sig utan att media har underordnats den ryska 
staten och alltså inte har någon redaktionell autonomi.55 Zassoursky menar att 
Putin använder sig av media som ett verktyg för sin egen agenda snarare än som 
ett verktyg för att främja demokratiseringen av samhället. Han skriver:  

 

at this stage, the national state media model is designed as an instrument of streamlining a 
new vertical governance of Russia. The state media are funded by the national budget and 
run by Russian government or under its supervision.56 

 
Zassoursky anser även att staten tagit över media på offentlighetens (public 

sphere) bekostnad. 
 

The most noticeable weakness of the Russian public sphere has become the domination of 
the state and corporations in broadcasting at the expense of the public sector, which has 
not been at all developed in television and radio.57  

 
På grund av detta finns näst intill ingen oberoende etermedia i Ryssland. 

Enligt Zassoursky beror detta till största delen på att TV är dyrt att driva och har 
därför blivit finansiellt beroende av investeringar, främst från staten. 

Den ryska statliga televisionen finansieras direkt från statsbudgeten. Det finns 
inte som i många europeiska länder ett public-servicesystem där televisionen 
finansieras, exempelvis som i Sverige, med en speciell avgift. Dessutom är den 
statliga televisionen i Ryssland delvis reklamfinansierad. Detta direkta finansiella 
beroende av de politiska beslut som fattas gör att den statliga televisionen kan få 
svårare att stå oberoende ifrån staten. 

Becker anser att Putin använder media som ett medel för att stärka sina försök 
att återfå ”ordning” i landet. Enligt Becker är detta mål viktigare också för Putin 
än att arbeta med demokratiska värderingar.58 Becker menar att den ryska staten, 
genom att utmana de privatägda medierna, gjort medvetna inskränkningar av 
medias autonomi och framför allt av televisionens oberoende.59 Enligt Becker 
finns det tre faktorer som gör att staten kan agera på detta sätt. Det första är att 
staten äger den största delen av etermedian och att man också har reellt inflytande 
över den. Becker skriver:  

 

it is clear that state ownership means state (as opposed to public) media – there is neither 
a tradition of public service broadcasting nor a mechanism to ensure the relative 

                                                                                                                                                   
 

55 Y. Zassoursky, ”Media and the Public Interest”, 163. 
56 Ibid., 164. 
57 Ibid., 156. 
58 Becker, ”Lessons from Russia”, 148 
59 Ibid., 151. 



 

 18 

autonomy of broadcast media from the state, as is the case in many older public 
broadcasting systems most often associated with Europe.60  

 

Den andra faktorn är det svaga lagsystemet som han menar ger minimal 
möjlighet för media att stå oberoende.61 (Mer om de ryska medialagarna 
behandlas i nästa delkapitel.) 

Beckers tredje bidragande faktor är att den ryska staten har så nära relationer 
till det ryska näringslivet. Det gör att det är svårt att dra gränsen för vad som är 
privat och statlig media samt att de privata mediaföretagen mutas med fördelar, 
exempelvis som vid Jeltsins omval (se ovan, kapitel 3), för att stödja staten.62  

Olessia Koltsova menar att det kan vara användbart att använda begreppen 
internt och externt ägande när man när man beskriver ägandet av media i 
Ryssland. Med internt ägande menas att ägarna enbart har intressen inom 
mediavärlden. Privat ägande av media är i de flesta fall internt. Det externa 
ägandet har å andra sidan även intressen inom andra sektorer. Statligt ägande av 
media är alltså oftast ett externt ägande eftersom media för staten inte är ett 
självändamål. Koltsova menar dock att i Ryssland är nästan allt ägande av media 
externt eftersom de privata ägarna, vinnarna i 1990-talets privatiseringsvåg, ofta 
äger andra företag i andra sektorer av samhället.63 Koltsova skriver: 

 
Russian business and political elites are extremely interdependent, both see media first of 
all as weapons to gain political capital – a vital resourse that can later be converted into 
all other forms of capital outside the media domain.64  

 
Detta gör att media inte drivs av direkt vinstintresse utan istället används som 

ett politiskt medel för att främja ägarnas andra intressen. 
Ellen Mickiewicz menar att den statliga televisionen aldrig haft något 

oberoende ifrån staten och att den fortfarande inte har det. De försök att flytta 
makten över televisionen från regeringen till parlamentet som oppositionen 
tidigare försökt med har alla mötts av nederlag och staten har starkare grepp om 
televisionen än någonsin efter sovjettiden. Enligt Mickiewicz beror detta på att det 
inte funnits tillräckliga skyddsmekanismer som lagar och bestämmelser angående 
media. När det gäller de privatägda TV-stationerna menar Mickiewicz att de visat 
sig vara mer oberoende än sina statliga konkurrenter ”but its relative autonomy 
rested on the power and influence of the media moguls, not on legal guarantees.”65  

Om man studerar graden av pluralism i den ryska mediamarknaden kan man 
på en gång se att ägandekoncentrationen gör att den strukturella pluralismen är 
näst intill obefintlig. Staten är storägare och även de privata ägarna på marknaden 

                                                                                                                                                   
 

60 Ibid., 152. 
61 Ibid., 152. 
62 Ibid., 152. 
63 Koltsova, ”News Production in Contemporary Russia”, 322. 
64 Ibid., 322. 
65 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 
105. 



 

 19 

är få och var och en äger stora delar av mediamarknaden. Mickiewicz menar att 
också den innehållsmässiga pluralismen är försvinnande liten. De flesta är överens 
om att den innehållsmässiga pluralism som tidigare fanns, erhölls från NTV och 
TV6.66 När nu den ena finns under statligt ägarskap och den andra är nedlagd är 
den innehållsmässiga likriktningen större. 

De olika åsikterna kan sammanfattas som att Y. Zassoursky tycker att den 
statliga televisionen inte har något redaktionellt eller ekonomiskt oberoende och 
att staten använder den som ett instrument för maktutövning. Becker anser att den 
ryska staten har en medveten strategi att begränsa de privatägda tv-stationernas 
autonomi och att det finns tre faktorer (stort ägande, svagt lagskydd och 
sammanblandning mellan stat och näringsliv) som gör det möjligt för dem att göra 
detta. Koltsova menar att ägarna till televisionen i Ryssland, oavsett om de är 
staten eller privata ägare, använder den för yttre politiska ändamål snarare än som 
ett ändamål i sig självt. Mickiewicz tycker att den statliga televisionen aldrig haft 
något oberoende ifrån staten och att den strukturella pluralismen i allmänhet har 
försvunnit i och med att de privata ägandet drastiskt minskat på marknaden. Alla 
ser alltså någon typ av ökat statligt inflytande och ett fokus på det politiska istället 
för det mediala. 

4.3 Medialagarna 

Det första man måste ta i beaktande när man studerar Rysslands lagar är att de 
tillkommit under en väldigt kort tid och att många av dem vuxit fram ur de 
sovjetiska lagarna och bär ett arv ifrån dem. Medialagarna i Ryssland har 
kritiserats från många håll.67 I Freedom Houses rapport är det de ryska 
medialagarna som framställs som mest problematiska.68  

De ryska medialagarna är snåriga och ganska komplicerade. Det finns ett antal 
lagar som berör media och yttrandefrihet. De viktigaste av dessa författades i 
början av 1990-talet då syftet var att ta så stort avstånd från det tidigare 
kommunistiska styret som möjligt. Lagarna från den tiden är därför väldigt 
liberala och uppmuntrar privat ägande, generösa annonseringsregler och 
ekonomiskt stöd till media.69 Totalt antogs ett trettiotal lagar för massmedia under 
1990-talet. Andrei Richter, forskare inom juridik och journalistik, menar att dessa 
lagar, trots vissa brister, gav en stadig grund för en begynnande mediafrihet 
åtminstone om jämfört med det som funnits tidigare. Han skriver: 

 

                                                                                                                                                   
 

66 Se t ex Lipman, McFaul, ”Managed Democracy in Russia”; Mickiewicz, ”Institutional 
Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”,  119; Becker, ”Lessons from 
Russia”. 
67 Se t ex Koltsova, ”News Production in Contemporary Russia”, Mickiewicz, ”Institutional 
Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, Becker, ”Lessons from Russia”. 
68 Freedom House, Freedom of the Press 2004 – a Global Survey of Media Independence, 164.  
69 Richter, ”Media Regulation”, 116-122. 



 

 20 

Most editors and journalists take it as granted that there are absence of state censorship, 
easy procedures to start a newspaper, inadmissibility to arbitrarily shut down a news 
outlet, certain availability of information resources, access to sources, possibility to 
investigate and attack the government – all unheard of under the Soviet regime, and all 
guaranteed by the new press freedoms.70  

 

Richter anser dock att vissa brister i lagstiftningen fanns. Det saknades till 
exempel något slags offentlighetsprincip och ingen fullständig lag för enbart 
televisionen fanns. Överlag var lagarna något vagt formulerade med många 
tolkningsmöjligheter. 

Sedan Putin blev president har delar av lagstiftningen förändrats. Exempelvis 
så har skattelagstiftningen förändrats och blivit mindre gynnsam för 
mediaföretagen. Dessutom har vissa tillägg gjorts i medialagstiftningen som ökar 
statens kontroll över informationsflödet i den nationella säkerhetens namn.71 Den 
nya medialagen innehåller bland annat formuleringar om att massmedia kan skada 
sin publik genom att uppmuntra kommersialisering och våldskultur samt genom 
att uttrycka icke-ryska värderingar. Den ryska staten ska därför stå som garant för 
pressfrihetens upprätthållande genom ökad kontroll över massmedia.72  

Förändringar har även gjorts i reglerna för licenser för TV och 
radiosändningar. Detta innebär att ett domstolsbeslut kan dra in licencen, utan 
tidigare varningar, om domstolen anser att det finns ”violations of conditions of 
the licence that could be harmful to the rights, lawful interests, morals and health 
of the citizens, as well as the defence and security of the state.”73  

Efter Putins tillträde till makten har också informationsministeriet och 
informationsminister Mikhail Lesin blivit mer aktiva mot de privata 
mediaföretagen. Flera undersökningar och åtal har väckts mot företag där chefer 
anklagats för allt från brister i brandskydd och brott mot arbetsmiljöregler till 
ekonomisk brottslighet och brott mot landets säkerhet.74 Koltsova anser att detta 
är ett sätt för staten att inom lagens ramar kontrollera och påverka illojala 
privatägda mediaföretag. Koltsova skriver:  

 

A typical negative strategy of the state is selective use of sanctions: while many violate 
the rules, only media failing to show loyalty are punished. […] State agents may use any 
available institutional resources to influence media: the tax police, fire and sanitary 
control organizations, the customs agency, etc.75 

 

                                                                                                                                                   
 

70 Ibid., 121. 
71 Ibid., 125. 
72 Richter, ”Media Regulation”, 125. 
73 Ibid., 127. 
74 Reportrar utan gränser, Russia – Annual Report 2003, Russia – Annual Report 2002, Richter, 
”Media Regulations”, 123. 
75 Koltsova, ”News Production in Contemporary Russia”, 325-326. 



 

 21 

Koltsova menar att denna selektiva rättsskipning och bristen på rättssäkerhet 
leder till självcensur hos journalisterna.76  

Reportrar utan gränser rapporterar om otaliga brott mot journalister vid 
kritiska mediaföretag, som aldrig utreds. Det kan vara mord, misshandel, eller hot 
men myndigheterna lägger ofta snabbt ned utredningarna i brist på bevis. Många 
journalister arresteras också på lösa grunder.77 

4.4 Sammanfattning 

I det här kapitlet har jag redogjort för hur makten över televisionen förskjutits 
sedan Putins tillträde som president. Staten har större kontroll och den tidigare 
ägarkoncentrationen har delvis upplösts. Detta har maktskifte har genomförts 
genom att staten övertagit ägandet, direkt eller indirekt genom statligt ägda bolag, 
av de större TV-kanalerna ORT, RTR och NTV. Den generella tendensen är att 
staten visar mindre intresse för att främja en oberoende mediakår. Dessutom har 
Putin visat att han tycker att staten bör vara marknadsledande inom media.  

  Kapitlet visar också på att den statliga televisionen underordnats den ryska 
staten och att den redaktionella friheten inom statliga mediaföretag är liten. Flera 
forskare menar att Putin använder den statliga televisionen som ett verktyg för 
staten och att viljan till att ”demokratisera” televisionen är obefintlig. Detta 
tillsammans med att den privatägda delen av mediamarknaden minskar gör att 
flera organisationer slagit larm om medias frihet i Ryssland. Statens ägande av 
media och dess nära kopplingar till näringslivet har gjort att utrymmet för 
oberoende media har minskats. 

De förändringar som införts i de lagar som reglerar media och television samt 
att informationsministeriets blivit mer aktivt gentemot de privata mediaföretagen 
har också bidragit till att försämra villkoren för de privata ägarna. De selektiva 
sanktioner som genomförts av informationsministeriet gentemot privatägda 
mediaföretag tyder också på statens vilja att öka sitt inflytande på 
mediamarknaden.  

                                                                                                                                                   
 

76 Ibid., 327. 
77 Reportrar utan gränser, Russia – Annual Report 2003. 



 

 22 

5 NTV och Media-Most 

Detta kapitel behandlar makroperspektivet, men mindre generellt än föregående 
kapitel.  Kapitlet behandlar den första av de två frågeställningarna, huruvida den 
ryska staten levt upp till sina yttrandefrihetsåtaganden i fallet om TV-stationen 
NTV. När man tittar närmare på hur staten behandlat ett särskilt mediaföretag, i 
detta fallet TV-stationen NTV och dess före detta ägare Media-Most, blir bilden 
av den ryska statens förhållande till media tydligare.  

I detta kapitel vill jag redogöra för hur Media-Most gruppen upplöstes och hur 
NTV övertogs av nya ägare och på vilket sätt olika forskare analyserat denna 
händelse. Den första delen handlar om Media-Most-gruppens bakgrund och 
struktur. Nästa del behandlar huruvida NTV var en oberoende TV-station eller 
inte. Vidare redogörs för den så kallade Guzinskij-affären som var början till att 
NTV övertogs av Gazprom. Till sist redogör jag för hur olika forskare har 
analyserat och kommenterat NTV och Guzinskij-affären.  

5.1 NTV och Media-Most – bakgrund och struktur  

NTV grundades 1993 av Vladimir Guzinskij och Igor Malashenko. Malashenko 
hade tidigare under en kort period på slutet av 80-talet varit chef över den 
sovjetiska televisionen och blev nu operativ chef i det nystartade bolaget. 
Guzinskij var den som med sin Most-bank i ryggen finansierade stationen och 
startade bolaget Media-Most som kom att äga TV-stationen.  

Allt eftersom NTV:s popularitet ökade så växte också Media-Most. Den 
populära radiostationen Ekho Moskvy köptes upp, en dagstidning vid namn 
Sevodnya startades samt ett veckomagasin, Itogi, som publicerades i samarbete 
med amerikanska Newsweek.78  

Så småningom startades även satellitkanalerna NTV+ och TNT som 
kompletterade NTV:s vanliga sändningar. Dessutom köptes andelar i ett antal 
lokala tidningar, TV-kanaler och radiostationer. Mot slutet av 90-talet var Media-
Most en av det mäktigaste aktörerna på den ryska mediamarknaden. 

För att bygga upp detta mediaimperium var Guzinskij tvungen att skaffa sig 
kapital utifrån. Den ryska marknaden hade stark tillväxt och investeringar låg rätt i 
tiden. 1996 sålde han en liten del av NTV till statsägda Gazprom för att kunna 

                                                                                                                                                   
 

78 Lipman, McFaul, ”Managed Democracy in Russia”, 118. 



 

 23 

finansiera expansionen. Media-Most lånade också stora summor från olika 
statsägda banker.79  

1998, drabbades Ryssland av en finanskrasch på grund av den höga 
inflationen man haft under många år. Till följd av detta så förlorade Media-Most 
större delen av sina inkomster från annonsmarknaden och Guzinskijs skulder 
växte på grund av att rubelns värde kraftigt sjönk. För att betala av dem såldes 
ytterligare delar av företaget till Gazprom men Media-Most behöll kontrollen i 
egenskap av största ägare.80 I början av år 2000 var NTV till största delen ägt av 
Media-Most men Gazprom hade 46 % av aktierna.  

5.2 NTV som oberoende nyhetsförmedlare 

NTV tillförde något nytt i den ryska televisionen när kanalen startade i början av 
1990-talet. Mickiewicz menar att programmen uppfattades som moderna, 
balanserade och västerländska till skillnad från de Sovjetinspirerade programmen 
som visades på RTR och ORT. Mickiewicz menar också att NTV framstod som 
ett alternativ till de statliga kanalerna som ansågs ha andra journalistiska 
värderingar än NTV.81  

Frågan om NTVs oberoende är något som forskarna varit oense om. Lipman 
och McFaul skriver om NTV i början av 90-talet: 

 

NTV [...] provided a truly independent source of information that reached beyond 
Moscow. […] NTV also achieved a new level of post-Soviet professionalism, quality, and 
style that its rival channels, ORT and RTR lacked.82  

 

De menar också att NTV var den enda TV-kanalen som kritiskt granskade det 
första Tjetjenienkriget som pågick från 1994-1996. NTV kritiserade även det 
andra kriget 1999 trots att detta hade ett starkare stöd hos allmänheten. Enligt 
Lipman och McFaul visar denna kritik på att NTV verkligen var ett oberoende 
mediaföretag.  

Andra menar att NTV må ha varit mer oberoende än de statliga kanalerna men 
att detta vilade främst på Media-Most starka ställning och dess stundvis goda 
relationer till staten.83 

Undersökningar som gjorts visar också att NTV visserligen uppfattades som 
oberoende från staten men att man istället ansåg att kanalen var alltför styrd av 
Guzinskij.84 

                                                                                                                                                   
 

79 Laura Belin, ”Will NTV Face Reprisals?”, Radio Free Europe, Hämtat från: 
http://www.rferl.org/specials/russianelection/archives/05-070400.asp  050510 
80 Lipman, McFaul, ”Managed Democracy in Russia”, 120. 
81 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia, 85. 
82 Lipman, McFaul, ”Managed Democracy in Russia”, 117. 
83 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia, 105. 



 

 24 

NTV hade under Jeltsins tid som president varit en allierad, särskilt under 
presidentvalskampanjen 1996 då en av NTVs chefer, Igor Malashenko, varit 
Jeltsins kampanjledare.85 Kanalen hade tidigare ansetts som politiskt oberoende 
men i och med valet 1996 som stod mellan kommunisten Zyuganov och president 
Jeltsin så valde man tydligt att ta Jeltsins parti. Mickiewicz anser att detta gjordes 
för att rädslan för kommunismens återkomst och därmed också censurens, var för 
stark.86 NTV belönades efter valet för sitt stöd med att få fullständig tillgång till 
kanal 4 som man tidigare delvis delat med ORT och RTR.   

När valet var över försökte NTV reparera sitt rykte som oberoende 
nyhetsförmedlare och kritiserade ofta statsmakten, framför allt gällande det andra 
Tjetjenienkriget. 

Lipman och McFaul hävdar att finansiellt var NTV tidigare den mest 
oberoende TV-stationen. Guzinskij hade inte privatiserat en Sovjetinsitution utan 
startat sitt företag ifrån grunden. Staten hade alltså inte från början ägt en del av 
has företag. När Media-Most så småningom tog lån ifrån statliga bolag gjorde 
man sig själva mer beroende av staten och startade på så sätt ett förstatligande av 
sig själva.87   

5.3 Guzinskij-affären 

I maj 2000 genomförde överåklagarkontoret en räd mot Media-Mosts 
huvudkontor efter att flera av dess anställda anklagats för olika ekonomiska brott. 
Många av de anställda arresterades och åtalades för industrispionage och 
insideraffärer. Åtalen lades snabbt ned men ett dussintal liknande räder följde på 
denna de närmaste månaderna. Media-Most anställda blev förhörda och fick deras 
hem genomsökta.88 

I juni 2000 blev Guzinskij själv gripen och anklagad för att under 1990-talet 
ha tillskansat sig sitt mediaimperium olagligt och för förskingring i samband med 
privatisering av ett statligt företag. Några dagar senare släpptes han men 
placerades i husarrest. För att bli frisläppt blev han tvungen att skriva på ett 
hemligt avtal med informationsministeriet, undertecknat av informationsminister 
Lesin, där han lovade att sälja NTV till Gazprom. När han släpptes avslöjade han 
innehållet i avtalet och vilket medförde att han blev åtalad för bedrägeri och för att 

                                                                                                                                                   
 

84 White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, Politics,  23 (2003), 33. 
85 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 
113; 
 Brian McNair, ”Power, profit, corruption and lies” i De-Westernizing Media Studies, (London, 
2000), 88. 
86 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 
113. 
87 Lipman, McFaul, ”Managed Democracy in Russia”, 118-122. 
88 Ibid., 126. 



 

 25 

ha avslöjat statshemligheter. För att komma undan anklagelserna flydde han kort 
därefter från landet. Dessa händelser blev snart kända som ”Guzinskij-affären”.89 

Det följande halvåret fortsatte räder, förhör och brottsmisstankar att vara 
vardag för Media-Mosts anställda. I januari 2001 stormade överåklagaren återigen 
Media-Most huvudkontor och arresterade företagets ekonomichef för inblandning 
i Guzinskij-affären.90  

I mars samma år så övertog Gazprom de två tidningarna Sevodnya och Itogi 
från Media-Mosts publiceringsbolag Sem Den. Båda tidningarna hade varit 
kritiska emot Kreml. Hela Itogis redaktion byttes ut och Sevodnya lades ned. 
Newsweek, som varit en av Itogis samarbetspartners, drog sig genast ur samarbetet 
och gav sitt fulla stöd till den gamla redaktionen.91 

I april 2001 tillsattes en ny ledning i TV-bolaget NTV på grund av problemen 
inom Media-Most. Den nya ledningen, som tillsatts av minoritetsägarna Gazprom, 
krävde ganska snart kontroll över TV-stationens ekonomi och utbud. De 
journalister som vägrade följa de nya direktiven sparkades. Den gamla ledningen 
och journalisterna ockuperade då NTV:s lokaler och sände protestprogram mot 
den nya ledningen. Den nya ledningen tog då över lokalerna med hjälp av 
säkerhetspersonal och återtog sändningarna.92 

I maj 2001 lämnade en domstol i Moskva formellt över kontrollen av NTV till 
Gazprom på grund av att Guzinskijs tillgångar blivit frysta efter landsflykten. 
Media-Most gruppen var också tvungna att överlämna större delen av sina 
aktieposter i NTV till Gazprom för att täcka skulder till dem. Detta gjorde att 
Gazprom blev majoritetsägare av TV-stationen. 

På liknande sätt som Gazprom tog över NTV togs så småningom flera andra 
av Media-Mosts företag över. Detta, tillsammans fortsatta polisräder mot 
företagets huvudkontor ledde till att Media-Most gick i konkurs. Gazprom 
startade ett bolag vid namn Gazprom-Media som tog över driften av alla 
Gazproms mediaföretag.93   

I maj 2001, efter att de blivit utslängda från NTV, kunde de sparkade 
journalisterna få jobb hos den sista privatägda TV-kanalen som var någorlunda 
rikstäckande, TV6. Några av programmen ifrån NTV flyttades direkt över till 
TV6. TV6 ägdes till största delen av oligarken Boris Berezovskij som tidigare 
varit delägare i statliga tv-kanalen ORT men hade under början av 2001 hade 
blivit utköpt av statliga petroleumföretaget Sibneft som helt förstatligade 
företaget.94 Hans inflytande över media minskade ytterligare under 2001 då en av 
minoritetsägarna, statliga Lukoil som köpt 15% av TV6, stämde Berezovskij för 
att ha misskött företaget. Berezovskij som menade att Lukoil handlade på order 

                                                                                                                                                   
 

89 Reportrar utan gränser, Russia – Annual Report 2002.  
90 Ibid. 
91 Lipman, McFaul, ”Managed Democracy in Russia”, 123. 
92 Ibid., 123. 
93 Reportrar utan gränser, Russia – Annual Report 2002. 
94 Reportrar utan gränser, Russia – Annual Report 2002. 



 

 26 

från den ryska staten, häktades för att ha svindlat pengar. Han flydde landet och 
efter en lång rättslig strid togs TV6 ur etern.95   

Staten och de statliga företagen hade i början av 2002 kontroll över alla 
Rysslands större nationella TV-stationer.  

5.4 Guzinskij-affären och staten 

Många menar att Guzinskij-affären och dess efterspel tydligt visar på en medveten 
strategi från statens sida att återta kontrollen över media. Becker skriver: 
 
The Russian state under Putin has made regular encroachments on the autonomy of 
private media, particularly broadcast media. The most significant action was the attack on 
the Media-Most empire of Vladimir Guzinskij.96  

 

Genom att använda sig av det svaga lagsystemet för att göra selektiva 
ingripanden mot utvalda personer försvagade man Media-Most och gjorde att 
Gazprom kunde ta över NTV därmed överlämna kontrollen av stationen till staten. 
Koltsova skriver som ett exempel på detta: “While all national channels had 
comparable debts, repayment was demanded only from the non-obedient NTV.”97 

Övertagandet av Media-Most och NTV var inte oväntat. Redan innan den 
första räden mot Media-Most fanns misstankar om att staten skulle kunna försöka 
ta över NTV.98 Laura Belin, journalist på bland andra RadioFree Europe, menade 
att ”NTV is potentially vulnerable because it lacks financial independence.99 Belin 
lägger i sin artikel “Will NTV face reprisals?” fram tänkbara scenarion för hur 
staten skulle kunna ta kontroll över NTV. Hon menar att det troligaste skulle vara 
att de statliga bankerna skulle kräva tillbaka de lån som Media-Most tagit eller att 
Gazprom skulle överta kanalen.  

Hur mycket kontroll har då staten eller Putin själv över de statliga företagen?  
Lipman och McFaul menar att Putin såg Guzinskij som en personlig fiende efter 
att NTV hårt granskat konflikten i Tjetjenien.100 Att Putin i uttalanden gjort klart 
att han inte haft något med Guzinskij-affären att göra ser de som ett bevis på att 
han inte värdesätter fri media. Lipman och McFaul skriver: ”If he really did care 
about freedom of the press, he could have stopped this gross violation of 
democracy with one public statement. But he did not intervene.”101 

                                                                                                                                                   
 

95 Reportrar utan gränser, Russia – Annual Report 2003, 9. 
96 Becker, ”Lessons from Russia”, 151. 
97 Koltsova, ”News production in contemporary Russia”, 326. 
98 Laura Belin, ”Will NTV Face Reprisals?”, Radio Free Europe, Hämtat från: 
http://www.rferl.org/specials/russianelection/archives/05-070400.asp 
99 Belin, ”Will NTV Face Reprisals?” 
100 Lipman, McFaul, ”Managed Democracy in Russia”, 121. 
101 Ibid., 123. 



 

 27 

Putin har gjort negativa uttalanden mot mediaoligarker som Gusinskij och 
Berezovskij. I Andrei Richters artikel ”Media regulation” citeras ett av Putins 
uttalanden i The Moscow Times: 

 

They have stolen money, they bought mass media, and they manipulate public opinion... 
They lie, they lie, they lie! Their logic is simple. They work on a huge audience and they 
do it to show… the political leadership that we need them, that we should be afraid of 
them, yield to them, and let them go on plundering the nation… That is the real aim of 
what they do,102 

 

Richter menar att Putin i detta uttalande tydligt tar ställning mot oligarkerna 
och deras inblandning i mediabranschen på ett sätt som hans företrädare Jeltsin 
aldrig skulle ha kunnat göra. Enligt Richter var det möjligt för Putin att göra 
sådana uttalanden öppet eftersom Ryssland, tack vara det stigande oljepriset, blivit 
mindre beroende av väst och vad västvärlden tycker. Detta gör att Putin kan 
motsätta sig en enskild företagare som Guzinskij utan att det hotar hans egen 
ställning. Detta gör han, menar Richter, för att hans förståelse av yttrandefrihetens 
betydelse för demokratin är för dålig.103  

Laura Belin menar att Gazprom inte behöver ha agerat på direkt order från 
Kreml utan att det kan handla om att företaget vill behålla goda relationer till 
presidenten.104 

5.5 Sammanfattning 

I detta kapitel visar jag på hur mediagiganten Media-Most och dess flaggskepp 
TV-stationen NTV behandlats av den ryska staten. Kapitlet behandlar hur TV-
stationen byggdes upp och finansierades av Vladimir Guzinskij samt hur företaget 
tog stora finansiella risker för att expandera på marknaden. NTV ansågs vara mer 
västerländskt orienterade, moderna och i viss mån mer oberoende än de gamla 
kanalerna.  

Kapitlet handlar också om hur NTV övertogs av statliga Gazprom och hur 
Media-Most-gruppen splittrades. Detta skedde efter att Guzinskij utmanövrerats 
ur företaget genom bedrägerianklagelser som tvingade honom i landsflykt, 
Guzinskij-affären. Efteråt följde många turer kring NTV. Det var ekonomiska 
påtryckningar från aktieägare, åtal av chefer och anklagelser skattebrott och 
bedrägerier som gjorde att Gazprom slutligen kunde överta NTV. Övertagandet 

                                                                                                                                                   
 

102 Richter, ”Media Regulation” 123. 
103 Ibid., 123. 
104 Laura Belin, ”Will NTV Face Reprisals?”, Radio Free Europe, Hämtat från: 
http://www.rferl.org/specials/russianelection/archives/05-070400.asp 



 

 28 

var rent formellt korrekt men frågetecken har höjts om varför detta gjordes då 
staten redan kontrollerade de två största TV-stationerna i Ryssland. 

De journalister som arbetat på NTV försökte efter det statliga övertagandet 
fortsätta sitt arbete i kanalen TV6 men även den utsattes för liknande behandling 
som NTV och lades till slut ned.  

Flera författare menar att detta varit en medveten strategi från staten för att 
överta kontrollen över den ryska televisionen. Vissa menar också att NTV ansetts 
vara för obekvämt och kritiskt mot Putin och regeringen och att detta var 
anledningen till övertagandet. Några anser också att övertagandet av NTV kan ses 
som en del i en kampanj mot de privatägda mediaföretagen. 



 

 29 

6 Media och väljarna 

Detta kapitel behandlar mikroperspektivet i uppsatsen och tar framför allt upp de 
undersökningar som gjorts kring ryssarnas mediavanor och hur de påverkats av 
mediasituationen som väljare. Kapitlet knyts an till den andra av de två 
frågeställningarna och undersöker hur televisionen tagit ställning under de senaste 
valkampanjerna i Ryssland samt vilken inverkan detta agerande haft på väljarna. 
Kapitlet tar också specifikt upp hur NTV har ansetts påverka valen i förhållande 
till de andra stationerna. 

Kapitlet är indelat i tre huvuddelar. Den första handlar om ryska mediavanor 
och vilket media ryssarna föredrar. Den andra behandlar hur media uppfattas av 
sin publik samt vilket förtroende den har för media. Den tredje delen handlar om 
valkampanjen till Duman 1999 och presidentvalskampanjerna år 2000 och 2004 
och beskriver medias agerande i dessa kampanjer samt vilken kritik man fått för 
detta.  

6.1 Mediavanor 

Under 1980-talet blev televisionen det viktigaste mediet för makten i Ryssland. 
Detta berodde främst på televisionens möjligheter att nå ut till många över det 
stora geografiska område som Ryssland utgör.  

I artikeln ”Politics and the Media in Postcommunist Russia” redovisar 
forskarna Stephen White och Sarah Oates sina resultat av undersökningarna till 
Dumavalet 1999 och presidentvalet 2000. De har genomfört intervjuer och 
enkätundersökningar om var ryssarna hämtar information inför ett val och hur de 
sedan röstat. Enligt dem finns det tydliga mönster för hur man röstar beroende på 
vilket media man föredrar.105 White och Oates undersökningar visar också att TV 
är det media som så många som 92 procent föredrar idag. Enligt samma 
undersökning är många också storkonsumenter och tittar på TV flera timmar per 
dag. I motsats till detta så visar Oates och White på att få läser tidningar. Sex 
gånger fler tittar varje dag på ett nationellt TV-program än de som dagligen läser 
en nationell tidning.106  

Detta faktum tar även Elena Vartanova tar upp i sin artikel, ”Media Structures: 
Changed and Unchanged”, som undersöker förändringar i mediaklimatet från 
Sovjettiden och idag. Hon menar på att under Sovjettiden var landet en ”läsande 

                                                                                                                                                   
 

105 White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, Politics 23, (2003): 31. 
106 Ibid., 32. 



 

 30 

nation” medan det nu övergått till att vara en ”tittande nation”.107 Hon visar på att 
de nationella tidningarna sedan början av 1990-talet både minskat i antal och i 
upplaga. Enligt Vartanova rör det sig om en minskning av upplagan med en 
tredjedel per år, sedan 1993108 Samtidigt så har de lokala tidningarna starkt ökat 
sin andel, något som även Oates och White påpekar.109 Enligt Vartanova beror 
detta främst på ekonomiska faktorer. De lokala tidningarna har kunnat stärka sin 
position med hjälp av en stor lokal annonsmarknad. Samtidigt har de nationella 
tidningarna förlorat en stor andel av annonsmarknaden på grund av att det främsta 
mediet för nationell annonsering är TV.110 Dessa faktorer gör televisionen till den 
viktigaste nationella kommunikationskanalen för den som vill påverka folket.  

Enligt White och Oates undersökningar är ORT den populäraste kanalen med 
en daglig publik på 84 procent av de deltagande i undersökningarna. På andra 
plats kom RTR med 71 procent och på tredje plats NTV med 54 procent med den 
största andelen av dessa i städerna. Det mest populära nyhetsprogrammet är ORTs 
kvällsnyheter.111 

Många menar att det är en väl använd metod för staten att tillåta en mer fri 
debatt i pressen medan man håller ett hårdare grepp om televisionen. Becker 
skriver: ”It [Putin’s regime] permits a relatively free print media while controlling 
the most important means of communication, television”.112 Mickiewicz talar om 
detta som ett arv ifrån Sovjettiden då pressen kallades för ”small caliber” eftersom 
”their impact was less likely to trigger reactions in the masses.”113 Det var 
televisionen som var ”large caliber” för att påverka folket eftersom ”even the most 
popular newspaper have circulation figures that are only a fraction of the 
television audience.”114 Både Becker och Mickiewicz anser att detta är något som 
fortfarande lever kvar i den ryska statens syn på media.115  

6.2 Mediauppfattning - Förtroendet för media 

Enligt de undersökningar som Whites och Oates har gjort så finns ett starkt 
förtroende för media i Ryssland, framför allt TV och i synnerhet den statliga 
televisionen. Hela 65 procent av dem som deltog i undersökningarna ansåg att den 
statliga televisionen var den mest pålitliga informationskällan.116 Detta jämfört 

                                                                                                                                                   
 

107 Vartanova, Elena, ”Media Structures: Changed and Unchanged”, i Russian Media Challenge, 
red. Zassoursky m. fl. (Helsingfors, 2001), 24. 
108 Ibid., 30. 
109 White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, 32. 
110 Vartanova, ”Media Structures: Changed and Unchanged”, 40 
111 White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, 32. 
112 Jonathan Becker, ”Lessons from Russia”,  157 
113 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”,  91 
114 Ibid., 91 
115 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 
102; Becker, ”Lessons from Russia”, 157. 
116 White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, 33. 



 

 31 

med att endast 18 procent ansåg att de kommersiella kanalerna var pålitliga. I 
Vartanovas undersökningar ansågs televisionen, tillsammans med kyrkan, vara 
den institution med den största moraliska auktoriteten i samhället.117 

Whites och Oates undersökningar visar också att merparten av deltagarna i 
undersökningen ansåg att TV idag var alltför kommersiell. I motsats till detta så 
ansågs den sovjetiska televisionen ha varit mer kulturell och spirituell. Många var 
också nostalgiska över den sovjetiska televisionen. Något förvånande visar 
undersökningarna också att: ”relatively few thought it was the job of the media in 
any case to provide a broad and objective diet of information”. 118 Många ansåg 
också att medias roll i samhället var att verka stabiliserande och att det var 
oansvarigt att rapportera det som inte hade något moraliskt eller patriotiskt värde. 

I Whites och Oates undersökningar var anledningen till den statliga 
televisionens popularitet att den ansågs mest patriotisk och auktoritär och att den 
bäst kunde stödja det ryska samhället.119 

Mickiewicz menar att denna uppfattning har understötts av staten som menat 
att de statliga kanalerna är de enda sant patriotiska. Under krisen 1993 då 
parlamentet besköts av armén efter ett kuppförsök var det endast RTR, den då 
enda helstatliga kanalen, som fortsatte sända och kunde försöka lugna tittarna. 
Jeltsin själv menade att ”the Russian channel, the only one that stayed on the air 
was what saved Moscow and Russia”.120  

Att förtroendet för de privata mediaföretagen inte är särskilt stort visar sig 
bland annat i motståndet mot kommersialiseringen av TV. Koltsova menar att 
Ryssland aldrig stått inför problemen med ekonomiskt inflytande över media, som 
ägare och annonsörer, tidigare. Koltsova skriver: 

 

Censorship had been the major mechanism of control in the Soviet period and that is why 
it had been seen as the only obstacle to freedom […] Thus, since economic influence has 
come as an unpleasant surprise, it has been described in largely negative terms.121  

 

Whites och Oates undersökningar visar i och för sig att många ansåg att NTV 
stod för en mer balanserad bild än de statliga kanalerna men samtidigt ansåg man 
att kanalens ägare, Vladimir Gusinskij påverkade innehållet alltför mycket och att 
kanalen var för ironisk och inte visade respekt för sin publik.122 

Mickiewicz visar även på att det finns ett motstånd mot det västliknande 
nyhetsformat som exempelvis NTV använt sig av. Den har ansetts vara mästrande 
och inte passande för den ryska nyhetskulturen.123 

                                                                                                                                                   
 

117 Vartanova, ”Media Structures: Changed and Unchanged”,  25. 
118 White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, 33. 
119 Ibid., 33 
120 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 
110. 
121 Koltsova, ”News Production in Contemporary Russia”, 322. 
122 White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, 33 
123 Mickiewicz, ”Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in Russia”, 
108 



 

 32 

 

6.3 Media i valkampanjer 

Televisionen är på flera sätt mycket viktigt i valkampanjerna i Ryssland. Den 
stora ytan och befolkningsmängden gör att kampanjresor och valtal direkt till 
väljarna är svåra att genomföra. Att den officiella kampanjperioden endast är en 
månad och att partisystemet är så nytt gör att snabb information till väljarna är 
viktigt. 

Varje registrerad kandidat eller parti har enligt lagen rätt till en viss mängd 
gratis reklamtid i den statsägda televisionen inför ett val. Kandidaterna eller 
partierna kan välja att avstå från att använda reklamtiden om de vill. Kandidaterna 
kan också köpa extra reklamtid om de vill. Om en kandidat eller ett parti sedan 
inte lyckas få mer än 2 % av rösterna i valet måste de återbetala hela kostnaden 
för den reklam de fått av staten.124  

Raskin kritiserar detta system eftersom det inte gör någon nytta för 
kandidaterna. Även om alla får lika mycket tid så ligger den mesta av denna tid på 
morgonen och dagen då tittarsiffrorna är låga. Dessutom menar Raskin att 
formaten på programmen var för tråkiga för att tilltala publiken och därmed har de 
inget syfte.125 

6.3.1 Valen 1999 och 2000 

 

1999 hölls val till det ryska parlamentet Duman och år 2000 hölls presidentval för 
att utse Boris Jeltsins efterträdare. Efter finanskrisen 1998 så hade flera partier 
svårt att finansiera sina valkampanjer. Det resulterade i att valkampanjen på 
hösten 1999 främst stod mellan de två starka blocken ”Fatherland all-Russia”126 
som var finansierade av Moskvabaserade företag och ”Unity” som var 
Kremlstödda. Även kommunistpartiet var starkt men de var mer osynliga i 
valkampanjerna eftersom man litade på sina trogna väljare. Unity vann de flesta 
platserna efter en valkampanj som till stor del tycktes vara en upptakt till det 
kommande presidentvalet som skulle hållas ett halvår senare. Kommunistpartiet 
fick näst flest platser och Fatherland all-Russia kom långt efter med endast 13 
procent av rösterna.127  

                                                                                                                                                   
 

124 OSSE, Russian Federation Presidential Election 14 March 2004 OSCE/ODIHR Election 

Observation Mission Report. 
125 Andrei Raskin, ”Television: Medium to Elect the President”, i Russian Media Challenge, red. 
Zassoursky m.fl. (Helsingfors, 2001) 97. 
126 Partiernas namn skrivs i engelsk översättning. 
127 Raskin, ”Television: Medium to Elect the President”, 101. 



 

 33 

Flera av de potentiella kandidaterna till presidentposten var starkt engagerade i 
parlamentsvalet. Två av de starkaste kandidaterna, före detta premiärministern E. 
Primakov och Moskvas borgmästare Y. Luzjkov, var ledare för Fatherland all-
Russia blocket. Putin, premiärminister och utsedd till Jeltsins efterträdare, var inte 
direkt inblandad i parlamentsvalet men förekom ofta i media, i sin egenskap som 
premiärminister, sammankopplad med Unitypartiet och påverkade därför 
valkampanjen indirekt.128   

När den officiella valkampanjen inför presidentvalet så kom igång i början av 
år 2000 var Putin redan stor favorit och hade lämnat sina medtävlare långt bakom 
sig i opinionsmätningarna. Putin vann presidentvalen i den första omgången med 
52,9 procent .129 

Många författare anser att media och framför allt televisionen starkt påverkat 
resultatet i de senaste valen i Ryssland. Detta antagande bekräftas delvis med de 
undersökningar som gjorts av hur media framställt de olika kandidaterna i 
valkampanjer och hur resultatet i valet sedan blivit.  

I valet till Duman visar analyser att de tre största partiblocken, Unity, 
Fatherland och kommunisterna, fick ungefär lika mycket tid ägnad åt sig i den 
statliga televisionen RTR och ORT. NTV ägnade däremot oproportionerligt 
mycket tid åt Fatherland (31 procent av nyhetsrapporteringen) medan Unity enbart 
fick 4 procent av tiden.  

Tittar man där emot på vad som rapporterades om partierna i de olika 
kanalerna ser det annorlunda ut. ORT och RTR framställde ofta Fatherland 
negativt och deras ledare Primakov och Luzjkov blev smutskastade. Att Primakov 
firade sin 70-årsdag under valkampanjen och att han gjort en höftoperation blev 
ett exempel på hans oduglighet som politiker.130 Luzhkov anklagades i ORT:s 
främsta nyhetsmagasin för att ha varit inblandad i mordet på en amerikansk 
affärsman.131 Kommunistpartiet ägnades mycket tid i statstelevisionen men den 
mesta av den tiden handlade om att kommunistpartiet kritiserade Fatherland. 
Unity framställdes å andra sidan mer neutralt. På NTV var situationen den 
motsatta. En fjärdedel av NTVs bevakning av Unity var negativ medan 
bevakningen av Fatherland var betydligt mer neutral.132 

 När den officiella presidentvalskampanjen satte igång valde både Primakov 
och Luzjkov att dra sig ur efter det misslyckade valet för Fatherland. Istället blev 
de tre främst kandidaterna Putin, Zjuganov och Javlinskij. Av dessa hade Putin 
övertaget i opinionsmätningarna redan innan valkampanjen började i januari. 
President Jeltsin hade plötsligt avgått i förtid på nyårsafton 1999. Detta gjorde att 
valet blev framskjutet från juni till mars och Putin blev utsedd till tillfällig 
president, innan valet, i enlighet med konstitutionen.133  

                                                                                                                                                   
 

128 Ibid., 104. 
129 Ibid., 110. 
130 White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, 34 
131 Raskin, ”Television: Medium to Elect the President”, 107. 
132 Ibid., 103-104. 
133 Laura Belin, ”How State Television Aided Putin’s Campaign”, Radio Free Europe, Hämtat 
från: http://www.rferl.org/specials/russianelection/archives/05-070400.asp 



 

 34 

Putin valde att inte använda sig av den avsatta TV-tiden som varje kandidat 
har rätt till. Han ställde inte heller upp på debatter eller intervjuer. Detta gjorde att 
hans motståndare aldrig fick tillfälle att kritisera honom. Istället använde han sig 
av de resor och uppdrag som han i egenskap av premiärminister kunde göra runt i 
landet, för att föra sin kampanj. Dessa resor bevakades flitigt i media och 
framställdes ofta positivt.134 Putin framställdes som en aktiv ledare som var vital 
och kraftfull i jämförelse med den gamla presidenten.135  

De mäktiga männen inom media, så som Berezovskij och Guzinskij, var 
tydliga i sitt stöd till vissa kandidater medan deras mediaföretag försökte hålla 
skenet av oberoende uppe.136 De statliga kanalerna gav Putin den största delen av 
bevakningen inför valet. NTV hade från början försökt stödja Javlinskij och 
kritisera Putin. Detta förändrades dock så småningom när Putin mer och mer 
tycktes vara den starka kandidaten.137  Alla TV-kanaler kom att under slutet av 
kampanjperioden ägna den mesta tiden åt Putin. Siffror som ”European Institute 
for the Media” (EIM) tagit fram visar att Putin fick hela 48,3 procent av all 
valbevakning på alla TV-kanalerna. 138 På RTR fick Putin 53 procent av 
bevakningen medan siffran var något lägre på NTV där den var 45 procent.  

Finns det då några mönster i medias inflytande på väljarna? Oates och Whites 
undersökningar visar att de som ansåg att ORT och RTR, den statliga televisionen 
var den viktigaste källan till information om valet, var mer benägna att rösta på 
Putin och hans parti.139 De som dessutom uttryckte gillande för ORT:s journalistik 
var ännu mer vänligt inställda till Putin. I deras undersökningar visar det sig också 
att även när sociopolitiska faktorer, som ålder, utbildningsnivå eller var i landet 
man bodde, räknades bort så var det faktum att man föredrog ORT en av de 
viktigaste indikatorerna för att lägga en röst på Putin. De som dessutom ogillade 
NTV var ytterligare benägna att rösta på Putin. 140 Oates och White menar att 
deras siffror ”establish at least a strong prima facie case that there were strong 
reinforcement effects between state television and pro-Kremlin parties and 
candidates of a kind that seriously disadvantaged their competitors.”141  

Oates och White anser att deras undersökningar visar på att Ryssland må ha 
fria val men att de är långt ifrån rättvisa när TV påverkar väljarna på detta sätt.  

I artikeln ”Television: Medium to Elect the President” menar Andrei Raskin 
att valresultatet, det vill säga att Putin vann är bevis nog för medias påverkan på 
valet. Han skriver: 

  
Particularly owing to the mass media , various special interests groups during the 
unbelievably short period from August, 1999 to March, 2000 brought to power a 

                                                                                                                                                   
 

134 Ibid. 
135 Raskin, ”Television: Medium to Elect the President”, 107. 
136 McNair, ”Power, Profits, Corruption and Lies”, 89. 
137 Laura Belin, ”How State Television Aided Putin’s Campaign”, 
138 White, Oates, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, 35. 
139 Ibid., 35. 
140 Ibid., 35. 
141 Ibid., 35. 



 

 35 

politician whose potential chances to become the next president of Russia hadn’t even 
been analyzed nine months prior to the elections.142  

 

Raskins menar att Putin var den som fick mest positiv uppmärksamhet i media 
och framför allt i den statsägda televisionen medan hans motståndare 
smutskastades. Han menar också att den mer nyanserade debatt, som trots allt 
fanns i framför allt dagstidningarna, försvann eftersom de flesta föredrog TV för 
inhämtande av information. Laura Belin menar att Kreml påverkat TV-kanalerna 
under valkampanjerna men att det inte nödvändigtvis handlar om en direkt 
styrning. Hon skriver: 

 

There is no proof that Putin or his campaign staff ordered ORT and RTR employees to 
cover the campaign as they did. But news coverage followed the general script of Putin's 
campaign in the same way that the media in 1996 shadowed Boris Yeltsin's strategy. 
Perhaps journalists and executives were simply concerned with keeping their jobs.143 

 

På samma sätt resonerar Raskin om NTVs plötsliga attitydförändring om Putin 
i slutet av valkampanjen. NTVs mildare inställning mot Putin berodde enligt 
Raskin på att man var rädda för repressalier när det stod klart att Putin skulle 
vinna.144 

6.3.2 Presidentvalet 2004 

 

När det senaste presidentvalet skulle hållas i mars 2004 var Putin favorit på 
förhand. Opinionssiffrorna visade på ett stöd på mellan 70 och 80 procent. Ingen 
av kandidaterna som ställde upp mot honom ansågs kunna hota honom. 

Även denna gång valde Putin att inte använda sig av den fria reklamtiden eller 
delta i TV-sända debatter. Trots detta dominerade han återigen medierna och 
denna gång än mer än i presidentvalet 2000.145   

Det senaste presidentvalet har blivit starkt kritiserat av OSSE:s 
valobservatörer. I deras rapport kritiseras särskilt den statskonrollerade median. 

 

While on a technical level the election was organized with professionalism, particularly 
on the part of the Central Election Commission (CEC), the process overall did not 
adequately reflect principles necessary for a healthy democratic election. The election 

                                                                                                                                                   
 

142 Raskin, ”Television: Medium to Elect the President”, 96. 
143 Laura Belin, ”How State Television Aided Putin’s Campaign”. 
144 Raskin, ”Television: Medium to Elect the President”, 111. 
145 Peter Andersen, ”Putin går mot storseger”, Göteborgsposten (2004-03-11). 



 

 36 

process failed to meet important commitments concerning treatment of candidates by the 
State-controlled media on a non-discriminatory basis146 
 

OSSE kritiserar den statliga televisionen framför allt för att man givit Putin 
den klart största delen av bevakningen inför valet och att denna var positivt 
inställd till den sittande presidenten. OSSE sager: ”on the State-controlled 
television channels he received coverage far beyond what was reasonably 
proportionate to his role as Head of State.”147 

Vidare menar OSSE att även NTV oftast var positivt inställda till Putin även 
om deras valbevakning var något mer balanserad gällande hur stor del av 
bevakningen varje kandidat fick.148  

Sergej Brilov, programledare på RTR, intervjuades i svenska Aftonbladet strax 
innan valet. Han menade att det var rätt att ge Putin så stor mediabevakning 
eftersom han stöddes av så många fler än alla sina motståndare. Dessutom erkände 
han att det förekommit påtryckningar ifrån Putins kansli. ”Gamla vanor är svåra 
att ta död på. Vi är fortfarande sämre på att stå emot tryck från makthavare än 
journalister i väst.” sa Brilov till Aftonbladet.149  

Putin vann valet med över 70 procent av rösterna. Efter vinsten lovade han, 
efter OSSE:s kritik att utöka mediafriheten.150 

6.4 Sammanfattning 

Kapitlet visar på att till skillnad från under Sovjettiden då tidningarna var den 
främsta mediatypen så är televisionen idag det media de flesta föredrar. 
Förtroendet för televisionen är också relativt stort, även om många inte anser att 
televisionen nödvändigtvis behöver vara oberoende. Statlig television har större 
förtroende än privatägd och det finns ett stort motstånd mot kommersialiseringen 
av TV.  

 I valkampanjerna har det visat sig att ingen av de tre största tv-stationerna 
hade en jämlik tidfördelning mellan de olika partierna. Vissa partier har givits 
oproportionerligt stort utrymme. De mer betrodda statliga kanalerna var positivt 
inställda mot Putins parti och negativa mot dess motståndare. På privatägda NTV 
var situationen den motsatta. Under presidentvalskampanjen 2000 deltog Putin 
inte i TV-sända debatter och dylikt men fick ändå gott om positiv publicitet, i sin 

                                                                                                                                                   
 

146 OSSE, Russian Federation Presidential Election 14 March 2004 OSCE/ODIHR Election 
Observation Mission Report. 
147 OSSE, Russian Federation Presidential Election 14 March 2004 OSCE/ODIHR Election 
Observation Mission Report.16 
148 Ibid.,16. 
149 Wolfgang Hansson, ”Putin tvingar Ryssland att välja honom”, Aftonbladet (2004-03-13). 
150 Joanna Kurosz, ”Putin samlar makten men lovar utöka mediefriheten”, Göteborgsposten 
(2004-03-16). 



 

 37 

egenskap som premiärminister, av den statliga televisionen. Även NTV var i slutet 
av kampanjen positiva till Putin, enligt vissa av rädsla för repressalier.  

I Putins återvalskampanj återupprepades mönstret och denna gång var det 
tydligare då alla stora kanaler var under statlig kontroll. OSSE kritiserade 
presidentvalet på grund av detta. 



 

 38 

7 Diskussion 

I detta kapitel diskuteras uppsatsens innehåll. Diskussionen är indelad i två delar 
som diskuterar makro- och mikroperspektiv separat. Den första behandlar 
makroperspektivet, som redogjorts för i kapitel 4 och 5. Den andra delen 
behandlar mikroperspektivet och innehållet i kapitel 6. I båda delarna utgår 
diskussionen från det demokratiska mediasystemet och dess nyckelkomponenter 
pluralism och autonomi. 

 

7.1 Makroperspektivet 

I kapitel 4 och 5 redogörs för makroperspektivet. Där framgår att staten och 
mediaföretagen i Ryssland har en nära relation samtidigt som lagstiftningen är för 
svag för att reglera detta förhållande. Detta gör att möjligheten till det oberoende 
pluralistiska mediaklimat, som behövs för att ett stabilt demokratiskt mediasystem 
ska kunna utvecklas i Ryssland, minskar. När media i allmänhet och televisionen i 
synnerhet styrs av politiska beslut och viljeyttringar blir konsekvensen att dess 
publik inte får tillräckligt varierande och opartisk information för att kunna delta i 
demokratiska processer.  

För att ett demokratiskt mediasystem ska fungera behövs, som framgår av 
kapitel 2, pluralism eller mångfald på mediamarknaden. Denna pluralism bör 
bestå av både innehållsmässig och strukturell eller ägarmässig mångfald för att 
dess publik ska få tillräckligt varierad information för att kunna göra 
välgenomtänkta val.  

Tittar man på den ryska mediamarknaden och specifikt televisionen, som 
gjorts i kapitel 4 och 5, ser man att både den innehållsmässiga och strukturella 
mångfalden är låg. Staten är den största ägaren och de fåtal privata aktörer som 
finns har en mycket liten del av den nationella marknaden. Tidigare fanns större 
privata stationer så som NTV och TV6. Dessa var i och för sig ägda av stora 
mediakoncerner med kopplingar till den politiska och ekonomiska eliten, men 
stod ändå för den enda verkliga strukturella mångfalden.  

När den ena (NTV) nu finns under statligt ägarskap och den andra (TV6) är 
nedlagd är ägarstrukturen inte tillräckligt pluralistisk inom den ryska televisionen. 
I båda fallen har staten varit inblandad i övertagande och nedläggning. Staten har 
alltså genom sitt agerade motverkat den pluralism som eventuellt fanns eller 
skulle ha kunnat uppstå.  



 

 39 

Ytterligare försvårande för att ett pluralistiskt ägarklimat ska kunna uppstå är 
att de ryska medialagarna är för svaga för att skydda privata aktörers verksamhet 
och att de används för att motarbeta dessa. 

Det andra nyckelbegreppet som det demokratiska mediasystemet kräver är 
autonomi eller oberoende. För att vara oberoende får man inte vara påverkad eller 
styrd genom direkt censur eller indirekta styrmedel såsom till exempel 
finansiering. Ser man på det ryska fallet kan man se att den direkta styrningen, 
som förekom i Sovjetsystemet, inte förekommer eller förekommer till mycket 
liten grad. Det som istället kan anmärkas är att stora delar av den ryska 
televisionen finansieras direkt ifrån statsbudgeten, det vill säga finansieras genom 
politiska beslut.  

Frågan om hur statlig television ska fungera är något som debatteras i många 
länder. Många anser att det är viktigt att statlig television existerar som motvikt 
till TV-stationer styrda av kommersiella intressen. Den svåra balansgången blir 
dock hur staten ska förhålla sig till televisionen, eftersom man äger den men inte 
får blanda sig i hur den styrs. I de fall där det finns public service, som till 
exempel i Sverige eller Storbritannien, löser man problemet genom att frikoppla 
televisionens finansiering från statens budget och istället finansiera den genom 
speciella skatter eller avgifter. Den ryska staten finansierar dock televisionen 
direkt och bestämmer från år till år vilka anslag den ska få. Detta är ett problem 
för televisionens självständighet, även om problemet är av mer principiell 
karaktär.  

Som genomgången i kapitel 4 visar kan man också se att televisionen 
underordnats staten och ses som ett instrument som används för att försöka återfå 
ordningen i landet efter Sovjetunionens fall. För att ett demokratiskt mediasystem 
ska kunna utvecklas bör televisionen istället ses som en fri aktör ägd av staten.  

Lägger man dessutom till det faktum att lagsystemet inte ger tillräckligt skydd 
så är oberoendet i det närmaste minimalt. De selektiva sanktioner som genomförts 
mot vissa privata aktörer på marknaden visar även de på den statliga strategin att 
motarbeta de privatägda TV-stationerna till förmån för de statliga. Så som 
licenslagarna ser ut kan staten när som helst, utan förvarning, dra in licensen för 
vilken TV-station som helst. Att detta inte görs i stor utsträckning beror 
förmodligen på att det skulle ge mycket kritik, främst från utlandet.  

Viljan finns från statens sida att överta makten över all television. Detta visar 
sig genom statens uppköp av privatägd media, dess motstånd till nya konkurrenter 
på mediamarknaden, uttalanden från den politiska ledningen samt återupprättandet 
av informationsministeriet.  

Den ryska staten använder sig av framför allt två metoder för att få makt över 
televisionen. Den första är att överta eller köpa upp privatägda stationer och på så 
sätt effektivt sätta dem under statligt inflytande, även om ägandet i stationen inte 
behöver vara totalt. Den andra metoden är att minimera konkurrensen till den 
statligt ägda televisionen. Detta görs genom att använda ny eller befintlig 
lagstiftning för att göra privat ägande så svårt som möjligt samt att låta lagarnas 
implementering vara så oförutsägbara som möjligt för att skapa ett klimat som gör 
det svårt att vara kritiskt mot makten.  



 

 40 

Även om inget av detta går att hänvisa direkt till order från Putin eller 
regeringen så visar det ändå på statens missnöje med de privatägda medierna. 
Sedan Putin tillträdde som president har både pluralismen och autonomin inom 
den ryska televisionen minskat, något som allvarligt kan skada pressfriheten, och 
därmed också yttrandefriheten i Ryssland. De förändringar som skett i 
mediaklimatet sedan Putins tillträde tyder på att staten motsätter sig oberoende 
media i allmänhet och television i synnerhet. 

Vad detta beror på går bara att spekulera om. Vissa menar att det har 
historiska orsaker, att televisionen aldrig varit fri i Ryssland och att detta är ett arv 
ifrån Sovjetunionen. Man menar att även hos de privatägda stationerna, TV6 och 
NTV, var den politiska inblandningen stor. Som exempel på detta kan man se att 
även innan staten övertog NTV så styrde kortsiktiga yttre framgångar och 
politiska fördelar för ägarna de redaktionella besluten inom NTV. Detta visas 
tydligt i bland annat TV-stationens stöd för Jeltsins återvalkampanj. 

 Att TV-kanalen haft ett mer västerländskt format kan dock säkert lura tittaren, 
särskilt en tittare från väst, att tro att kanalen också haft en mer opartisk 
inställning till de nyheter den förmedlat. Det mesta tyder dock på att Guzinskij 
och Media-Most tagit både ekonomiska och redaktionella beslut över stationen. 
Det som passat ägarna bäst för tillfälligt är det som fått styra utbudet av nyheter.  

När man ser det från den synvinkeln kan man till och med anse att det statliga 
uppköpet av NTV varit en åtgärd för att få en mer oberoende och opåverkad 
television. Att staten på så sätt skulle stå som yttrandefrihetens garant gentemot de 
mäktiga oligarkerna. Detta är dock knappast troligt då uppköpen snarare lett till en 
återgång till ett mer auktoritärt system och Putin har inte utmärkt sig som varm 
anhängare av yttrandefriheten. Dessutom leder en sådan eventuellt positiv effekt 
på TV-stationernas autonomi till en försämring av den strukturella pluralismen 
vilket totalt ger en större skada på det demokratiska mediasystem som skulle 
kunna uppstå. 

 

7.2 Mikroperspektivet 

Ryssarnas förtroende för televisionen är starkt, framför allt för den statliga 
televisionen. Detta innebär dock inte att man litar på allt som televisionen 
förmedlar. Tvärt om verkar det som om förtroendet mer innebära ett förtroende 
för televisionen som stabiliserande institution. Trots att man arbetade för att få 
bort den statliga censuren efter kommunismens fall, så stannade engagemanget för 
yttrandefrihet där. Att televisionen skulle vara objektiv verkar inte vara 
eftersträvansvärt för dess publik. Kanske går förklaringen till detta att hitta i den 
historiska kontexten. En fråga som här kan vara viktig att ställa sig är dock: Är 
yttrandefrihet och fri television viktig även om publiken inte anser det? I slutet av 
detta kapitel tänker jag återkomma till denna fråga. 

Vilken betydelse har då vår ena nyckelkomponent i det demokratiska 
mediasystemet, pluralism, ur ett mikroperspektiv? Det pluralism ur ett 



 

 41 

mikroperspektiv betyder är att publiken får information av varierande karaktär. 
Här har det också viss betydelse vilka mediavanor publiken har. Ju mer 
koncentrerad publiken är till ett media desto mer pluralistiskt måste innehållet i 
detta media vara. Om många olika mediatyper och företag eller institutioner finns 
och publiken är splittrad kan pluralismen ändå uppnås även om vissa medier 
väljer att ta ställning i frågor eller vinkla informationen. Detta kan man se bland 
dagstidningar som ofta uttalat står för en viss politisk riktning. Om publiken 
enbart får vinklade nyheter och information minskar möjligheten för dem, som 
väljare, att kunna genomföra ett rättvist val. 

I det ryska fallet är publiken dock relativt koncentrerad. Man föredrar 
televisionen som nyhetsmedium och väljer oftast den statliga televisionen. Så var 
fallet inför valen 1999 och 2000. Publiken hade också större förtroende för den 
statliga televisionen än för den privatägda televisionen. Om den statliga 
televisionen i detta fall varit pluralistisk i sitt innehåll hade detta inte varit något 
större problem men som genomgången i kapitel 6 visar var detta inte fallet. Den 
statliga televisionen visade en väldigt ensidigt positiv bild av Putin och hans parti 
under de båda valkampanjerna. Dessutom smutskastades motståndarna på ett sätt 
som tydligt visade var ORT och RTR hade sin lojalitet. NTV tog en motsatt 
ställning, mot Putin och för hans motståndare. I detta skede fanns ändå någon 
slags pluralism även om den inte var tillräcklig i och med att publiken misstrodde 
NTV och föredrog de statliga kanalerna.  

När Dumavalet var avslutat och den verkliga presidentkampanjen började 
bytte dock NTV sida och började visa samma bild som de övriga kanalerna. Detta 
gjorde att pluralismen inom televisionen minskade till ett minimum.  

I nästa presidentval, 2004, upprepades mönstret men här var den övervägande 
positiva bilden av Putin cementerad redan från början då inget alternativ till den 
statliga televisionen längre fanns på riksnivå. 

Detta visar också på att det inom den ryska televisionen finns för lite av den 
andra nyckelkomponenten, autonomi. De statliga kanalerna valde att stödja Putin, 
vilket så småningom även NTV gjorde, vilket gör att man definitivt kan 
ifrågasätta deras självständighet. Denna okritiska hållning mot makten kan ha 
berott på flera saker men den resulterade i att väljarna inte fick någon kritisk 
granskning, i televisionen, av makten inför valen 1999, 2000 och 2004.  

Detta kan tyckas tyda på att det finns en statlig styrning av det redaktionella 
innehållet i TV. Detta behöver dock inte vara fallet då redaktionerna kan ha agerat 
för att vara makten till lags, snarare än på direkt order ifrån den.  

Det intressanta med resultaten i valen är att de så tydligt följer väljarnas attityd 
till media. De som föredrog de statliga kanalerna och misstrodde NTV var de som 
var mest benägna att rösta på Putin och Unity. När man ser på hur stor bristen på 
autonomi och pluralism varit hos den statliga televisionen skulle man på så sätt 
kunna hävda att den statliga televisionen direkt påverkade valresultatet. Detta 
behöver dock inte vara fallet eftersom att även tidigare, då den privatägda 
televisionen hade större del av TV-marknaden var rapporteringen väldigt likartade 
både i den privata och statsägda televisionen. Dock kan man kanske säga att om 
ägarstrukturerna varit annorlunda och lagsystemet varit starkare så hade de ryska 
väljarna förmodligen fått en något mer nyanserad bild av de olika kandidaterna. 



 

 42 

Med den statliga televisionen som främsta nyhetskälla blev dock den ensidigt 
positiva bilden av Putin den som väljarna lade sin röst efter. 

Till sist tänker jag återvända till frågan i början av stycket, är yttrandefrihet 
och fri television viktigt även om inte folket/publiken tycker det? Det som 
redovisats i denna uppsats tyder på det. Även om väljarna som valde Putin skulle 
ha röstat på samma sätt om televisionen givit ett rättvisande bild av Putin och hans 
motkandidater så kan de aldrig veta om så var fallet eftersom de inte fick någon 
rättvis presentation av alternativen eller kritisk granskning av makten. Utan 
pluralism och autonomi inom televisionen kan man inte få all den fakta som 
skulle ha kunnat påverka väljaren i sitt val. Därför är yttrandefrihet och fri 
television viktig även om folket inte tycker det.  



 

 43 

8 Slutsatser 

I detta kapitel tänker jag återvända till mina frågeställningar och genom att 
kombinera de makro- och mikroperspektiv som presenterats i föregående kapitel 
dra slutsatser. 

Den första frågeställningen var: Har den ryska staten levt upp till sina 
åtaganden gällande yttrandefriheten ifråga om TV-stationen NTV? För att svara 
på denna fråga har jag redogjort för hur NTV övertogs ifrån staten. Att detta har 
med yttrandefrihet att göra visas genom den ensidiga och okritiska bild som NTVs 
konkurrenter, de statliga kanalerna, visat upp samt det faktum att NTV förändrade 
sin hållning gentemot makthavarna när stationen kom under statligt ägande.  

 NTV var ett alternativ till de statliga kanalerna och alternativ behövs för 
att rapporteringen ska vara tillräckligt pluralistisk för väljarna. Detta gör att staten 
genom sitt uppköp av NTV skadat yttrandefriheten på så sätt att de positiva 
effekter som yttrandefrihet kan ha på demokratiska processer inte uppnåtts. 

 Trots detta är det inte självklart att staten inte levt upp till sina åtaganden. 
Folket var skeptiska gentemot NTV, man litade inte på innehållet och ansåg att de 
statliga kanalerna bättre representerade deras åsikter. Denna skepsis grundade sig 
till stor del i hur NTVs ägare betett sig. Utan att gå närmre in på Guzinskijs 
historia kan man anta att han, i likhet med andra, under privatiseringsvågen under 
1990-talet tillskansat sig delar av sina tillgångar på ett oegentligt sätt. Detta gör att 
viss skepsis inför NTVs trovärdighet kan vara befogad.  

 När det gäller Guzinskij-affären och övertagandet av NTV kan man inte 
säga att något egentligt brott begåtts gentemot NTV. Övertagandet har skett helt i 
enlighet med rysk lag som förklaras i kapitel 4. Guzinskij-affären kan ses som ett 
lyckat exempel på statens metoder att rensa upp bland de privatägda TV-
stationerna.  

 Trots denna aspekt på frågan visar innehållet i denna uppsats att den ryska 
staten inte har levt upp till sina åtaganden gällande yttrandefrihet i fråga om NTV. 
Trots att inget brott begåtts mot NTV, enligt rysk lag, så är den ryska staten 
skyldig till brott mot yttrandefriheten genom att motverka privatägd media. 
Yttrandefriheten har skadats på flera sätt. Dels genom att den faktiska pluralismen 
och autonomin inom den ryska televisionen minskat avsevärt, men också att andra 
privatägda mediaföretag eller kritiska röster inom den statliga televisionen 
avskräcks från att kritisera eller visa på alternativen, då staten har allt för stor 
makt över televisionen i Ryssland.  

 
Den andra frågan var: Hur har televisionen tagit ställning i valkampanjerna 

1999, 2000 och 2004 och på vilket sätt har detta påverkat väljarna? Uppsatsen 
visar att de statliga TV-kanalerna tog ställning för Putin och hans parti genom att 
visa en genomgående okritisk och positiv bild av honom samtidigt som man 



 

 44 

smutskastade motståndarna. Även om NTV vid valet 1999 stått för en annan 
politiskt riktning så följde man i valen 2000 och 2004 samma linje som ORT och 
RTR.  

 Vidare visar uppsatsen att TVs ställningstagande kan ha påverkat 
valresultatet då utfallet av valet följde den bild som media visat upp. Väljarna som 
valde att rösta på Putin och Unity och ogillade motståndarna, var samma väljare 
som ansåg att den statliga televisionen var den viktigaste och mest korrekta 
nyhetskällan.  

 Uppsatsen visar på varför yttrande- och mediafrihet är viktigt ur 
demokratisk synvinkel. Då inga egentliga alternativ presenterats i media finns inte 
heller några tydliga alternativ att rösta på. Uppsatsen visar också på att väljarnas 
mediavanor och förtroendet för media spelar roll. De som litade på den statliga 
televisionen valde att lita på dess bild av Putin och valde därför honom.  

 Om man till sist kombinerar makro- och mikroperspektivet kan man alltså 
se att uppsatsen visar på att den ägar-/maktstruktur som finns påverkar hur 
mediets publik agerar. Den ägarkoncentration som staten står för i Ryssland 
påverkar, med olika medel, innehållet i media som i sin tur påverkar publikens 
uppfattningar i politiska frågor. Resultatet blir att staten påverkar hur väljarna 
röstar och skadar på så sätt den demokratiska processen. Yttrandefrihet, i ordets 
breda bemärkelse, och frihet för media att rapportera objektivt och kritiskt är i 
detta klimat näst intill omöjligt.   

 



 

 45 

Källförteckning 

Gunther, Richard, Mughans, Anthony, ”The Media in Democratic and 
Nondemocratic Regimes”, i Democracy and the Media – A Comparative 

Perspective, red. Richard Gunther & Anthony Mughans, Cambridge: 
Cambridge University Press (2000). 

Gunther, Richard, Mughans, Anthony, ”The Political Impact of the Media”, i 
Democracy and the Media – A Comparative Perspective, red. Richard 
Gunther & Anthony Mughans, Cambridge: Cambridge University Press 
(2000). 

Marletti, Carlo, Roncarolo, Franca, ”Media Influence in the Italian Transition 
from a Consensensual to a Majoritarian Democracy”, i Democracy and the 

Media – A Comparative Perspective, red. Richard Gunther & Anthony 
Mughans, Cambridge: Cambridge University Press (2000). 

McNair, Brian, ”Power, profit, corruption and lies”, i De-Westernizing Media 

Studies, red. James Curran & Myung-Jin Park, London: Routledge (2000). 
Mickiewicz, Ellen, ”Institutional Incapacity, and the Attentive Public and Media 

Pluralism in Russia”, i  Democracy and the Media – A Comparative 

Perspective, red. Richard Gunther & Anthony Mughans, Cambridge: 
Cambridge University Press (2000). 

Raskin, Andrei, ”Television: Medium to Elect the President”, i Russian Media 

Challenge, red. Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova & Yassen Zassoursky, 
Helsingfors: Aleksanteri Institute (2001). 

Richter, Andrei, ”Media Regulation: Foundation Laid for Free Speech”, i Russian 

Media Challenge, red. Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova & Yassen 
Zassoursky, Helsingfors: Aleksanteri Institute (2001). 

Siebert, Fred S., Peterson, Theodore, Schramm, Wilbur, Four theories of the press 
: the authoritarian, libertarian, social responsibility and Soviet communist 
concepts of what the press should be and do, 2:a uppl. Illinois: Urbana (1963). 

Sparks, Colin, ”Media Theory After the Fall of European Communism”, i De-

Westernizing Media Studies, red. James Curran & Myung-Jin Park, London: 
Routledge, (2000). 

Sparks, Colin, Communism, Capitalism and the Mass-Media, London: Sage, 
(1998). 

Vartanova, Elena, ”Media Structures: Changed and Unchanged”, i Russian Media 

Challenge, red. Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova & Yassen Zassoursky, 
Helsingfors: Aleksanteri Institute, (2001). 

Zassoursky, Ivan, ”Media and Power: Russia in the Ninties”, i Russian Media 

Challenge, red. Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova & Yassen Zassoursky, 
Helsingfors: Aleksanteri Institute, (2001). 

 



 

 46 

Zassoursky, Yassen N. ”Media in the Public Interest”, i Russian Media Challenge, 
red. Kaarle Nordenstreng, Elena Vartanova & Yassen Zassoursky, 
Helsingfors: Aleksanteri Institute, (2001). 

 
Artiklar 
 

Andersson, Peter, ”Putin går mot storseger”, Göteborgsposten (2004-03-11). 
Becker, Jonathan, ”Keeping Track of Press Freedom”, European Journal of 

Communication 18 (2003). 
Becker, Jonathan, ”Lessons From Russia”, European Journal of Communication, 

19 (2004). 
Hansson, Wolfgang, ”Putin tvingar Ryssland välja honom”, Aftonbladet, (2004-

03-13). 
Koltsova, Olessia, ”News Production in Contemporary Russia”, European 

Journal of Communication, 16 (2001). 
Kurosz, Joanna, ”Putin samlar makt men lovar utöka mediefriheten”, 

Göteborgsposten, (2004-03-16). 
Lipman, Masha, McFaul, Michael, ”Managed Democracy in Russia”, 

Press/Politics, 6 (2001). 
McNair, Brian, ”Television in post-Soviet Russia”, Media, Culture & Society, 18 

(1996). 
Oates, Sarah, White, Stephen, ”Politics and the Media in Postcommunist Russia”, 

Politics 23 (2003). 
 
Elektroniska källor 
 

Belin, Laura, ”Will NTV Face Reprisals?”, Radio Free Europe, Hämtat från: 
http://www.rferl.org/specials/russianelection/archives/05-070400.asp, 050510. 
Belin, Laura, ”How State Television Aided Putin’s Campaign”, Radio Free 

Europe, Hämtat från: 
http://www.rferl.org/specials/russianelection/archives/05-070400.asp, 050510. 

Netanel, Neil, ”Is the Commercial Mass Media Necessary, or Even Desirable, for 
Liberal 

Democracy?”, (Working paper, TPRC Conference on Information, 
Communications, and Internet Policy, 2001), Hämtat från: Academic Search 
Elite, EBSCO, 050422. 

Reportrar utan gränser, Russia – Annual Report 2002, 
www.reportrarutangranser.se 

Reportrar utan gränser, Russia – Annual Report 2003, 
www.reportrarutangranser.se 

Reportrar utan gränser, Russia – Annual Report 2004, 
www.reportrarutangranser.se 

Freedom House, ”Freedom of the Press 2004 – A Global Survey of Media 
Independence, Hämtat från: 
http://www.freedomhouse.org/research/pressurvey.htm, 050814. 



 

 47 

OSSE – Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, ”Russian Federation 
Presidential Election 14 March 2004 OSCE/ODIHR Election Observation 
Mission Report”. Hämtat  från: 
http://www.osce.org/odihrelections/documents.html?lsi=true&limit=10&grp=
231, 050814 

 
Konventioner 
 

Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna, (1948). 
Europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de 

grundläggande friheterna, (1950). 
Internationell konvention om medborgerliga och politiska rättigheter, (1966). 
Den amerikanska konventionen om mänskliga rättigheter, (1969). 
Afrikanska stadgan om människans och folkens rättigheter, (1981). 



 

 

 


