Elever och källkritik

DSpace Repository

Elever och källkritik

Show full item record

Files for download

Find Full text
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis,Y
Title Elever och källkritik
Author(s) Törnkvist, Mikael
Date 2009
Swedish abstract
Jag ville undersöka om man kan använda en PowerPoint som läromedel för att elever ska få kunskap om och förstå vikten av källkritik. Jag ville få svar på hur eleverna resonerar när de hittar kontrasterade källor som berättar om samma sak men ur olika synpunkt. I undersökningen kan jag också få veta hur jag som pedagog kan underlätta inlärning av källkritik med hjälp av en historia från svunnen tid som kräver förklaring inom områden som nyhetsförmedling, arbetslöshet, svält och prostitution. I undersökningen ingick 19 elever ur medieprogrammet från ålder 16 - 18 år som blev tilldelade olika material men som handlade om samma historia. Därefter genomfördes en diskussion om inlärning, källkritik, läroböcker och den digitala presentationen vilket resulterade i en jämförelse. Att få elever själva känna ett behov av att ifrågasätta källor är starkt kopplat till mitt arbete om Jack the Ripper eftersom historien innehåller många teorier och spekulationer. Den digitala presentationen i sig ger inte elever totala ämneskunskaper i källkritik utan det är i samspel i diskussioner med lärare och klasskamrater där eleverna kan närma sig ett flertal av olika kurser och mål. Presentationen kan således inspirera eller engagera till att använda sig av denna pedagogiska undervisningsmetod.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) källkritik
gymnasieelever
historia
Handle http://hdl.handle.net/2043/10114 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics