Elever och källkritik

DSpace Repository

Elever och källkritik

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Törnkvist, Mikael
dc.date.accessioned 2010-05-06T11:55:58Z
dc.date.available 2010-05-06T11:55:58Z
dc.date.issued 2009 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/10114
dc.description Jag ville undersöka om man kan använda en PowerPoint som läromedel för att elever ska få kunskap om och förstå vikten av källkritik. Jag ville få svar på hur eleverna resonerar när de hittar kontrasterade källor som berättar om samma sak men ur olika synpunkt. I undersökningen kan jag också få veta hur jag som pedagog kan underlätta inlärning av källkritik med hjälp av en historia från svunnen tid som kräver förklaring inom områden som nyhetsförmedling, arbetslöshet, svält och prostitution. I undersökningen ingick 19 elever ur medieprogrammet från ålder 16 - 18 år som blev tilldelade olika material men som handlade om samma historia. Därefter genomfördes en diskussion om inlärning, källkritik, läroböcker och den digitala presentationen vilket resulterade i en jämförelse. Att få elever själva känna ett behov av att ifrågasätta källor är starkt kopplat till mitt arbete om Jack the Ripper eftersom historien innehåller många teorier och spekulationer. Den digitala presentationen i sig ger inte elever totala ämneskunskaper i källkritik utan det är i samspel i diskussioner med lärare och klasskamrater där eleverna kan närma sig ett flertal av olika kurser och mål. Presentationen kan således inspirera eller engagera till att använda sig av denna pedagogiska undervisningsmetod. en
dc.language.iso swe en
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en
dc.subject källkritik en
dc.subject gymnasieelever en
dc.subject historia en
dc.title Elever och källkritik en
dc.type Y en
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics