Erfarenheter av e-lärande i Sverige - en fallstudie

DSpace Repository

Erfarenheter av e-lärande i Sverige - en fallstudie

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Nilsson, Bengt J.
dc.contributor.author Niubo, John
dc.date.accessioned 2011-02-17T14:44:27Z
dc.date.available 2011-02-17T14:44:27Z
dc.date.issued 2010 en_US
dc.identifier.citation 389-395 en_US
dc.identifier.isbn 978-91-633-7777-8 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/11724
dc.description Vi presenterar en högskolekurs i "webbutveckling" som undervisats vid Malmö högskola som en distanskurs sedan 2002. Vi diskuterar kursmålen, undervisningsformer och studieresultat som funktion av webb-baserat kursmaterial och e-lärandeformen. Vi studerar positiva och negativa aspekter av "tillgänglighet". Många metoder och lösningar till uppgifter finns åtkomliga på webben. Hur påverkar detta lärandet och hur går man från kopiering som ett sätt att fuska till kopiering som ett sätt att lära sig? Genom åren har de externa parametrarna för kursen förändrats, t.ex. har kursen genomförts med tre olika LMS-system sedan starten. Med erfarenheterna från dessa presenterar vi en kort lista på funktionella krav vi tycker att ett LMS ska uppfylla för att fungera väl på distanskurser i högre utbildning. en_US
dc.description.abstract We present a university course in "Web Development" that has been taught at Malmö University since 2002 as a distance and e-learning course. We discuss course content, objectives and student results as a function of web-based course material and e-learning set-up. We study the positive and negative effects of "availability." Many of the solutions and methods taught in the course are available on the web. How does this affect learning and how does one move from copying as a way of cheaingt, to copying as a means of learning? Over time the outside parameters of the course have changed, e.g., the "Learning Management Systems" (LMS) have changed three times since the conception of the course. We present a short list of requirements for LMS-systems to be able to function well in e-learning courses in higher education. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.subject.classification Humanities/Social Sciences en_US
dc.title Erfarenheter av e-lärande i Sverige - en fallstudie en_US
dc.type BookChapter en_US
dc.identifier.paperprint 0 en_US
dc.contributor.department Malmö University. School of Technology en
dc.subject.srsc Research Subject Categories::INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS en_US
dc.relation.ispartofpublication Från didaktik till e-didaktik : paradigmer, modeller och tekniker för e-lärande en_US
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics