Elevinflytande som villkor för lärande i språkundervisningen

DSpace Repository

Elevinflytande som villkor för lärande i språkundervisningen

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Lindh, Johanna
dc.date.accessioned 2011-02-22T09:47:34Z
dc.date.available 2011-02-22T09:47:34Z
dc.date.issued 2011 en_US
dc.identifier.citation 52 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/11751
dc.description Undersökningen syftar till att visa konkreta inslag av elevinflytande i undervisningen. Jag utgår i undersökningen från att elevinflytandet vilar på fyra ben som är beroende av varandra och som alla är villkor för lärande: engagemang, delaktighet, medvetenhet och ansvar. Med utgångspunkt i läroplanen (Lpo 94) har jag med hjälp av en metodtriangulering bestående av en observationssekvens, enkäter till lärare och elever i årskurs åtta med tyska som språkval sammanställt befintliga eller icke befintliga delar av elevinflytandet. Undersökningen visar på vilket sätt eleverna har inflytande över undervisningen och över sitt eget lärande samt hur denna process genomförs. Konstateras kan att det, när det gäller att förverkliga elevinflytande i enlighet med läroplanens intentioner, är fråga om en tidskrävande process som framskrider gradvis. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en_US
dc.subject ansvar en_US
dc.subject delaktighet en_US
dc.subject elevinflytande en_US
dc.subject engagemang en_US
dc.subject medvetenhet en_US
dc.title Elevinflytande som villkor för lärande i språkundervisningen en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US


Files for download

Elevinflytande

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics