Tiden har skapat fram en ny tip av kvinnor

DSpace Repository

Tiden har skapat fram en ny tip av kvinnor

Show full item record

Files for download

Privata och offentliga ...
Find Full text
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis,Y
Title Tiden har skapat fram en ny tip av kvinnor
Author(s) Laviola, Annamaria
Date 2011
Swedish abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilket sätt kvinnornas olika roller återspeglas i de analyserade tidningarnas reklamannonser. De frågeställningar som besvaras med hjälp av detta arbete är följande:  På vilket sätt återspeglar reklamverksamheten i tidskrifterna Hertha samt Tidevarvet kvinnornas roller inom den privata och den offentliga sfären?  På vilket sätt kan dessa roller analyseras utifrån perspektiven genus, klass samt etnicitet? Det analyserade materialet utgörs av totalt 132 tidningsupplagor utgivna under tidsperioden 1930-1935. Uppsatsens teoretiska ramar har sin utgångspunkt i Norman Faircloughs diskursordningar, Pierre Bourdieus kapitalarter samt Jürgen Habermas privata och offentliga sfären. Yvonne Hirdmans genuskontrakt och Nina Lykkes tankar om intersektionalitet används också för att besvara minafrågeställningar. Uppsatsens huvudsakliga resultat visar att kvinnans främsta roll var knuten till den privata (intima) sfären. De analyserade reklamverksamheterna återspeglade dock även olika möjligheter inom den litterera samt den politiska offentligheten, med roller inom dessa områden verkade underordnas husmodersrollen. Genus hade en stark påverkan på dessa roller, medan klass och etnicitet kunde i vissa fall bidra till att begränsa kvinnornas möjligheter till att utbilda sig samt, följaktligen, att tillträda den offentliga sfären.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 44
Language swe (iso)
Subject(s) Diskursordningar, Hertha, Offentligheter, Tidevarvet
Handle http://hdl.handle.net/2043/12222 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics