Undervisa i historia med spelfilm

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Larsson, Josefine
dc.date.accessioned 2012-01-30T11:46:48Z
dc.date.available 2012-01-30T11:46:48Z
dc.date.issued 2012 en_US
dc.identifier.citation 35 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/13292
dc.description Jag har gjort en studie av fyra lektionsplaneringar som rör spelfilmfilm i historieundervisningen. Syftet har varit att ta reda på hur spelfilm används i historieundervisningen. Film är en stor källa till historieförmedling. Genom att se hur filmen används i skolan vill jag ta reda på hur man dessa båda historiekulturer samverkar. Jag utgår från historiemedvetande och historiebruk när jag gör min analys och bygger min teori. Det som jag har kommit fram till är att i tre av dessa fall så ses filmen bara som en förlägning av läroboken och det görs inga reflektioner av historiebruk. I det tredje fallet fungerar filmen som en källkritisk övning men den går inte in på djupet i historiebruket. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle en_US
dc.subject historiebruk, historiemedvetande, film, undervisning en_US
dc.title Undervisa i historia med spelfilm en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok HumanitiesTheology en_US
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics