Undervisning om Europa i årskurs 5 - förändringar från Lpo 94 till Lgr 11

DSpace Repository

Undervisning om Europa i årskurs 5 - förändringar från Lpo 94 till Lgr 11

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Gyarmati, Agnes
dc.date.accessioned 2012-02-16T14:05:13Z
dc.date.available 2012-02-16T14:05:13Z
dc.date.issued 2011 en_US
dc.identifier.citation 44 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/13420
dc.description Syftet med detta arbete är att undersöka hur fyra lärare som arbetar i årskurs 4-6 på grundskolan har arbetat med Europa under Lpo 94, samt om det kommer bli några skillnader i undervisningen under Lgr 11. Fokus ligger på namngeografi, då det har förts en debatt angående Lgr 11 och hur mycket namngeografi som ska finnas med i undervisningen. I studien undersöks även hur lärarna har och kommer att arbeta med olika läromedel i undervisning om Europa. Genom kvalitativa intervjuer uppger lärarna att de inte kommer att göra stora förändringar från Lpo 94 till Lgr 11 i sin undervisning. De lärare som är mest positiva till namngeografi kommer att använda läromedel som kartböcker och blindkartor i större utsträckning under Lgr 11. Detta har lett till slutsatsen att lärarnas åsikter om namngeografi påverkar hur mycket de kommer att arbeta med det med sina elever. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle en_US
dc.subject Europa en_US
dc.subject geografiundervisning en_US
dc.subject Lpo 94 en_US
dc.subject Lgr 11 en_US
dc.subject läromedel en_US
dc.subject årskurs 4-6 en_US
dc.subject namngeografi en_US
dc.title Undervisning om Europa i årskurs 5 - förändringar från Lpo 94 till Lgr 11 en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok LifeEarthScience en_US


Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics