Barns språkutveckling genom lek i olika typer av barngrupper

DSpace Repository

Barns språkutveckling genom lek i olika typer av barngrupper

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Barns språkutveckling genom lek i olika typer av barngrupper
Author(s) Kasmarvik, Katarina Agneta
Date 2012
Swedish abstract
Språk utgör kommunikation som är en naturlig del av interaktion mellan människor och som består av olika typer av språk till exempel talspråk, kroppsspråk och musik. Kommunikationen börjar redan vid födseln mellan barnet och dess moder genom olika ljud och gester. Så småningom utvecklas det till en allt mer avancerad teknik som kommer att kallas för talspråk. Språket utgör en viktig del i kommunikationen mellan människor men är även ett verktyg för kunskapsinhämtning och formulering av individens tankar och känslor. Hur språket tillägnas och används är av stor vikt samt beror på vilken miljö man befinner sig i. Man kan säga att språket är ett kulturellt medierat verktyg. Under mina år som förskollärare har jag märkt att barn har olika språkkunskaper beroende på i vilken sorts barngrupp på förskolan de befinner sig i. Min iakttagelse utgår från en barngrupp som är ålderrelaterad det vill säga att det i en barngrupp bara finns ettåringar, tvååringar etcetera och en blandad åldergrupp med barn i åldrarna ett till sex år. I den åldersblandade barngruppen kan barn vara väldigt talfärdiga och framåtgående jämfört med barn i samma ålder i den homogena gruppen. Barnen beter sig olika och deras lek och intresse för aktiviteter skiljer sig beroende på typ av barngrupp. Frågan är vad denna skillnad i barns agerande i de olika grupperna beror på. Syftet med denna uppsats är att försöka ge en förståelse för dessa skillnader utifrån det sociokulturella och det kognitiva perspektivet. Avslutningsvis presenteras en slutsats kring den pedagogiska betydelsen av olika konstellationer av barngrupper och dess inverkan på barns språkutveckling.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 28
Language swe (iso)
Subject(s) barngrupper
förskola
kognitivt perspektiv
lek
Piaget
sociokulturellt perpsektiv
språkutveckling
Vygotskij
Handle http://hdl.handle.net/2043/13568 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics