Lärare och ledarskap - En undersökning om lärares syn på ledarskap i klassrummet

DSpace Repository

Lärare och ledarskap - En undersökning om lärares syn på ledarskap i klassrummet

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Ledenstrand, Arthur
dc.contributor.author Ledenstrand, Arthur
dc.date.accessioned 2012-03-29T11:01:31Z
dc.date.available 2012-03-29T11:01:31Z
dc.date.issued 2012 en_US
dc.identifier.citation 38 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/13623
dc.description Hur definierar lärare sitt ledarskap, vad har format deras syn på och vad upplever de som väsentligt i sitt ledarskap? Detta arbete har undersökt dessa frågor genom att dels genomföra intervjuer med två lärare och dels genom en enkätundersökning på en gymnasieskola. Den teoretiska ansatsen har varit hermeneutisk, dvs att resultaten har tolkats utifrån den innebörd som läggs in i handlingar och begrepp. Det visade sig att lärare definierar sitt ledarskap ganska varierande och att detta kan förstås utifrån avsaknaden av en gemensam teoretisk bakgrund. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle en_US
dc.subject Ledarskap en_US
dc.subject Hermeneutik en_US
dc.subject Ledarskapstyper en_US
dc.subject Assimilation en_US
dc.subject Ackommodation en_US
dc.title Lärare och ledarskap - En undersökning om lärares syn på ledarskap i klassrummet en_US
dc.type H2 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics