Lärares och elevers tankar om betyg

DSpace Repository

Lärares och elevers tankar om betyg

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Widstrand, Nicole
dc.contributor.author Borgman, Jonas
dc.date.accessioned 2012-06-27T09:18:43Z
dc.date.available 2012-06-27T09:18:43Z
dc.date.issued 2012 en_US
dc.identifier.citation 48 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/13843
dc.description Syftet med detta examensarbete är att ta reda på vad lärare och elever anser om betyg i årskurs sex. För att uppnå detta valde vi att genomföra två undersökningar. En kvalitativ intervjuundersökning med lärare och en kvantitativ enkätundersökning med elever. Intervjun innehöll frågor som behandlade betyg och bedömning. Sex lärare deltog i undersökningen. Enkäten innehöll sju frågor varav en var öppen. Dessa skulle eleverna ta ställning till. Vi fick in sammanlagt 80 ifyllda enkäter. Resultatet av undersökningen visade att lärare och elever ser positiva och negativa effekter av betyg. Bland annat anser majoriteten av eleverna att de kommer anstränga sig mer i skolan då de får betyg, samtidigt anser de flesta eleverna att de kommer uppleva stress av att få betyg. De anser även att studieresultatet är viktigt för dem. Lärarna i vår undersökning är oense om när betyg ska börja ges i skolan. Däremot är de överens om att betyg kan sporra en elev att prestera bättre, men även att betyg kan vara en stämpling som kan inverka negativt på eleven. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en_US
dc.subject bedömning, betyg, elevers tankar, lärares tankar, årskurs sex. en_US
dc.title Lärares och elevers tankar om betyg en_US
dc.type M2 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics