Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elever

DSpace Repository

Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elever

Details

Files for download
Modersmål
Overview of item record
Publication Student thesis
Title Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elever
Author Kadum, Asmaa
Date 2012
Swedish abstract
I detta arbete har jag undersökt betydelsen av modersmålsundervisning för tvåspråkiga elever. Jag har intervjuat sex modersmålslärare. Mina intervjuer visar att modersmålsundervisningen har betydelse för elevens språkutveckling i både modersmålet och svenska. Undersökningen visar att modersmålsundervisningen även bidrar till elevernas utveckling i andra skolämnen. Många modersmålslärare menar att eleverna som följer modersmålsundervisningen är medvetna om hur viktigt det är att lära sig behärska sitt modersmål i skolan. Mina intervjuer visar också att en viktig aspekt av elevens pedagogiska utveckling är samarbetet mellan modersmålslärare och lärare i andra ämnen, däribland svenska.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 28
Language swe (iso)
Subject Modersmål, modersmålsundervisning, tvåspråkighet, tvåspråkiga elever
Handle http://hdl.handle.net/2043/14030 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics