Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elever

DSpace Repository

Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elever

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Kadum, Asmaa
dc.date.accessioned 2012-09-03T11:35:15Z
dc.date.available 2012-09-03T11:35:15Z
dc.date.issued 2012 en_US
dc.identifier.citation 28 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/14030
dc.description I detta arbete har jag undersökt betydelsen av modersmålsundervisning för tvåspråkiga elever. Jag har intervjuat sex modersmålslärare. Mina intervjuer visar att modersmålsundervisningen har betydelse för elevens språkutveckling i både modersmålet och svenska. Undersökningen visar att modersmålsundervisningen även bidrar till elevernas utveckling i andra skolämnen. Många modersmålslärare menar att eleverna som följer modersmålsundervisningen är medvetna om hur viktigt det är att lära sig behärska sitt modersmål i skolan. Mina intervjuer visar också att en viktig aspekt av elevens pedagogiska utveckling är samarbetet mellan modersmålslärare och lärare i andra ämnen, däribland svenska. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en_US
dc.subject Modersmål, modersmålsundervisning, tvåspråkighet, tvåspråkiga elever en_US
dc.title Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elever en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
 Find Full text

Files for download

Modersmål

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics