Vad händer i ett kooperativt lärande enligt barn och pedagoger

DSpace Repository

Vad händer i ett kooperativt lärande enligt barn och pedagoger

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Wahlgren, Sofie
dc.date.accessioned 2012-09-11T13:44:24Z
dc.date.available 2012-09-11T13:44:24Z
dc.date.issued 2012 en_US
dc.identifier.citation 56 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/14091
dc.description Syftet med min studie är att undersöka vad som sker i ett kooperativt lärande. Jag har initierat ett utvecklingsprojekt tillsammans med barn och pedagoger i en F-1klass. (förskoleklass och förstaklass integrerat). Under en femveckorsperiod har klassen arbetat med ett ämnesöverskridande projekt som inkluderar ämnena matematik, dans/musik, svenska, drama och bild. Pedagogerna har dokumenterat det som hänt med hjälp av film, foto och anteckningar. Tillsammans har vi haft fokus på frågan; Vad händer i ett kooperativt lärande? Det empiriska materialet består av intervjuer/samtal utifrån tre pedagogers och sju barns uppfattningar om kooperativt lärande. Resultatet visar att det är betydelsefullt att arbetet organiseras småskaligt. Att barnen får arbeta i liten grupp utifrån intressen och erfarenheter tycks vara en viktig faktor för att det ska uppstå goda samspel. en_US
dc.description.abstract The purpose of my research was to examine what happens in a cooperative learning environment. I have initiated a development project together with educators and children from a F-1class (an integrated preschool and grade one class). During a five week period, this class has worked in an interdisciplinary setting that included the subjects of math, dance and music, Swedish, drama, and art. The educators have documented what has happened with the aid of video, pictures and notations. Together our focus has been on the question: What happens in a cooperative learning environment? Results show that it is important that class work is organized on a small scale. A significant factor that results in good interaction is that the children work in small groups that are based on their individual interests and experiences. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en_US
dc.subject delaktighet en_US
dc.subject kooperativt lärande en_US
dc.subject pedagogisk dokumentation en_US
dc.subject reflektion en_US
dc.subject identitetsskapande en_US
dc.title Vad händer i ett kooperativt lärande enligt barn och pedagoger en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok HumanitiesTheology en_US
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics