Från slöjdprocess till arbetsprocesser - forskare och slöjdlärares syn på förändringen

DSpace Repository

Från slöjdprocess till arbetsprocesser - forskare och slöjdlärares syn på förändringen

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Nohlberg Jildenmyr, Annika
dc.contributor.author Tüll, Anne-Charlotte
dc.date.accessioned 2012-10-04T11:52:36Z
dc.date.available 2012-10-04T11:52:36Z
dc.date.issued 2012 en_US
dc.identifier.citation 37 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/14184
dc.description I det här examensarbetet har vi velat ta reda på skillnaden mellan slöjdprocessen och arbetsprocesserna, som det numera heter i den nya läroplanen, Lgr11. I stort kan vi tycka att den nya kursplanen i slöjd inte skiljer sig så väldigt mycket från Lpo94, men att fokus har ändrats från att i princip hänga upp hela slöjdens arbete kring slöjdprocessen mot en mer generellt syn på arbete i processform. Vad innebär det? Vi har tagit kontakt med nyckelpersoner som suttit med och formulerat de ursprungliga utkasten till dagens text för kursplanen i slöjd, för ta reda på hur de har tänkt och vad som var deras syfte. I intervjuer med dessa har vi fått en tydligare bild. Men hur tänker då våra kollegor ute i landet som inte har haft möjligheten att prata med dessa nyckelpersoner? Även om underlagen för den enkätundersökning vi har gjort är undermålig till antalet svarande, vilket påverkar validiteten, kan man ändå se en tendens att samma frågor som vi har ställt oss har dykt upp i deras tankar. En av de vanligaste är om det numer är tänkt att slöjden ska bli mer teoretisk i och med att de analytiska och reflekterande förmågorna i större utsträckning lyfta fram i Lgr11. Till följd av detta undrar vi om man som slöjdlärarstudent rustas för att möta det nya förhållningssättet. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en_US
dc.subject slöjd en_US
dc.subject slöjdprocessen en_US
dc.subject arbetsprocesser en_US
dc.subject lärprocesser en_US
dc.subject processarbete en_US
dc.subject läroplaner en_US
dc.subject kursplaner en_US
dc.subject analys en_US
dc.subject värdering en_US
dc.subject reflektion en_US
dc.subject förmågor en_US
dc.subject kommunicera lärande en_US
dc.subject ämneskunskaper i slöjd en_US
dc.subject teoretisera slöjd en_US
dc.title Från slöjdprocess till arbetsprocesser - forskare och slöjdlärares syn på förändringen en_US
dc.type M2 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US


Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics