Nätmobbning- ur barns synvinkel

Show full item record

Files for download

Examensarbete- ...
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Nätmobbning- ur barns synvinkel
Author(s) Berta, Danka
Date 2012
Swedish abstract
Sammanfattning Mitt syfte med det här arbetet är att utveckla förståelse för hur barn vill att man i skolan ska arbeta mot mobbning. Jag vill även försöka få en förståelse om hur barnen tror att mobbaren samt mobboffret känner sig och vilka känslor som uppstår hos dem när de antingen mobbar eller blir mobbade. Arbetet är skrivet ur barnens perspektiv. Mina frågeställningar är: • Hur beskriver barnen nätmobbning? • Hur tror barnen att det känns för mobbaren och mobboffret vid nätmobbning? • Hur ska skolan arbeta mot nätmobbning? Jag använde mig av kvantitativ metod i form av enkäter. Dessa utfördes på en skola i fem klasser på mellanstadiet i åk 4-6, jag fick in totalt 45 enkäter. Undersökningen visar att barnen har en klar definition av vad mobbning är samt att barnen är mycket medvetna om mobbarens/mobboffrets känslor. Om mobbarens samt mobboffrets känslor svarade majoriteten av barnen att mobbaren tror att han är cool och tuff men vissa skrev även att han/hon säkert mådde dåligt själv, och om mobboffret skrev majoriteten att han/hon är ledsen och tänker på vad denne gjort för fel. Undersökningar visar även att barnen vill att man ska prata om nätmobbning i skolan och att nätmobbning även ska hanteras genom att man pratar om det gemensamt i klassen. Nyckelord: arbeta mot mobbning, barns perspektiv, mobbaren, mobboffer, nätmobbning.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Pages 50
Language swe (iso)
Subject(s) arbeta mot mobbning
barns perspektiv
mobbaren
mobboffer
nätmobbning
Handle http://hdl.handle.net/2043/14193 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics