Nätmobbning- ur barns synvinkel

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Berta, Danka
dc.date.accessioned 2012-10-09T11:06:12Z
dc.date.available 2012-10-09T11:06:12Z
dc.date.issued 2012 en_US
dc.identifier.citation 50 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/14193
dc.description Sammanfattning Mitt syfte med det här arbetet är att utveckla förståelse för hur barn vill att man i skolan ska arbeta mot mobbning. Jag vill även försöka få en förståelse om hur barnen tror att mobbaren samt mobboffret känner sig och vilka känslor som uppstår hos dem när de antingen mobbar eller blir mobbade. Arbetet är skrivet ur barnens perspektiv. Mina frågeställningar är: • Hur beskriver barnen nätmobbning? • Hur tror barnen att det känns för mobbaren och mobboffret vid nätmobbning? • Hur ska skolan arbeta mot nätmobbning? Jag använde mig av kvantitativ metod i form av enkäter. Dessa utfördes på en skola i fem klasser på mellanstadiet i åk 4-6, jag fick in totalt 45 enkäter. Undersökningen visar att barnen har en klar definition av vad mobbning är samt att barnen är mycket medvetna om mobbarens/mobboffrets känslor. Om mobbarens samt mobboffrets känslor svarade majoriteten av barnen att mobbaren tror att han är cool och tuff men vissa skrev även att han/hon säkert mådde dåligt själv, och om mobboffret skrev majoriteten att han/hon är ledsen och tänker på vad denne gjort för fel. Undersökningar visar även att barnen vill att man ska prata om nätmobbning i skolan och att nätmobbning även ska hanteras genom att man pratar om det gemensamt i klassen. Nyckelord: arbeta mot mobbning, barns perspektiv, mobbaren, mobboffer, nätmobbning. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en_US
dc.subject arbeta mot mobbning en_US
dc.subject barns perspektiv en_US
dc.subject mobbaren en_US
dc.subject mobboffer en_US
dc.subject nätmobbning en_US
dc.title Nätmobbning- ur barns synvinkel en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
 Find Full text

Files for download

Examensarbete- ...

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics