Projekt Regnbåge

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Andersson, Henrik
dc.contributor.author Olsson, Carl-Philip
dc.date.accessioned 2012-10-16T09:35:56Z
dc.date.available 2012-10-16T09:35:56Z
dc.date.issued 2012 en_US
dc.identifier.citation 69 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/14220
dc.description Det här examensarbetet bygger vidare på en tidigare konstruerad prototyp, ett interaktivt konstprojekt där två plattor, placerade på en båge, med vattenmunstycken i mitten styrs med en joystick. Plattorna följer joystickens rörelse med hjälp av servomotorer. Målet i detta examensarbete var att koppla åskådarens smarta mobiltelefon till konstprojektet. Åskådaren ska kunna styra konstprojektet genom att vinkla sin mobiltelefon. Även vattenflödet ska kunna kontrolleras och all interaktion ska ske via trådlös kommunikation. Målet har uppnåtts genom att användaren installerar en applikation som skapats för operativsystemet Android. Applikationen skickar information om mobiltelefonens aktuella vinkelposition till en server via ett trådlöst nätverk. Servern skickar i sin tur vidare denna information till en Wifi-modul kopplad på ett arduinokort som ställer in plattornas servomotorer i rätt läge. Rapporten beskriver hur tekniken för att nå målet fungerar och illustrerar även hur prototypens design och funktionalitet har förändrats för att få ett mer effektfullt intryck. en_US
dc.description.abstract In this thesis we further develop an existing prototype. The prototype is an interactive art project where two plates with water nozzles in the middle are placed at each end of an arc. These two plates can be controlled directly with a joystick. The plates are following the motion of the joystick using servo motors. Our main goal is to allow spectators of the art project to remotely control the plates and the water flow by using their own mobile phone. Our goal has been achieved by creating an Android application that the user can download and install directly on their mobile phone. The application automatically sends information about the angular position of the phone to a server. Then the server forwards this information to a Wifi-module connected to an Arduino board which is moving the servo motors, attached to the plates, in the correct position. This thesis describes the technique used within the project and also illustrates how the design and functionality of the prototype has been changed to make a more striking impression on the audience. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Teknik och samhälle en_US
dc.subject Accelerometer en_US
dc.subject Android en_US
dc.subject Applikation en_US
dc.subject Arduino en_US
dc.subject Kommunikation en_US
dc.subject Mobiltelefon en_US
dc.subject Servomotor en_US
dc.subject Server en_US
dc.subject Trådlös en_US
dc.subject Wifi en_US
dc.title Projekt Regnbåge en_US
dc.type M2 en_US
dc.setspec.uppsok Technology en_US
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics