Synen på skönlitteratur

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Persson, Ingela
dc.date.accessioned 2012-11-21T14:19:45Z
dc.date.available 2012-11-21T14:19:45Z
dc.date.issued 2012 en_US
dc.identifier.citation 44 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/14369
dc.description Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur yrkesverksamma lärare i år 1-3 ser på användningen av skönlitteratur i undervisningen och att förhålla dessa beskrivningar till den litteratursyn jag som blivande lärare håller på att utveckla. Litteraturgenomgången anknyter till läsarorienterande teoribildningar, i linje med den konstruktivistiska, sociokulturella syn på lärande som min utbildning präglas av. Resultatet av en intervjuundersökning med sju lärare presenteras och analyseras utifrån uppsatsens frågeställningar – hur lärarna relaterat till sin användning av skönlitteratur beskriver undervisningens varför, vad och hur. Med hjälp av erfarna lärare ges jag därmed en möjlighet att reflektera kring min egen litteratursyn, inte minst frågan om varför skönlitteraturen kommer att ha en plats i min framtida undervisning. Slutsatsen är att jag tydligare upplever vikten av att ha ett synsätt på kunskap och läsning som fokuserar läsarens möte med text, där förståelse byggs i gemenskap, med lusten som drivkraft. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en_US
dc.subject Litteraturdidaktik en_US
dc.subject Litteratursyn en_US
dc.subject Lärares attityder en_US
dc.subject Skönlitteratur en_US
dc.title Synen på skönlitteratur en_US
dc.type H1 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US


Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics