Det disciplinerande lockbetet - En analys av kvalitetsbegreppets innebörd och funktion inom utbildningen för socialt arbete

DSpace Repository

Det disciplinerande lockbetet - En analys av kvalitetsbegreppets innebörd och funktion inom utbildningen för socialt arbete

Details

Files for download
Facebook
Overview of item record
Publication Student thesis
Title Det disciplinerande lockbetet - En analys av kvalitetsbegreppets innebörd och funktion inom utbildningen för socialt arbete
Author(s) Olsson, Anna Alexander
Date 2017
English abstract
The concept of quality is used almost as a mantra in guideline documents for higher education. Yet, its meaning is not specified. This study explores the signifi- cance and function of the quality concept, based on in-depth interviews with lecturers of social work. Quality is mainly about relationships, the respondents consistently declare. However, the result of this study seem to indicate that the concept is more complex. Through its indefinite nature, the concept of quality entails soft power. Considering this power, the concept may be viewed as a form of governance, that through its linguistic attractiveness may hide a different agenda; a higher education driven by new public management.
Swedish abstract
Begreppet kvalitet används närmast som ett mantra i vägledande dokument för den högre utbildningen, men begreppets innebörd preciseras inte. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med undervisande lärare vid utbildningen för socialt arbete och syftar till att besvara frågan om kvalitetsbegreppets betydelse och funktion. Kvalitet handlar främst om relationer, framhåller respondenterna. Resultatet av studien visar dock att begreppet är mer komplext än så. Tack vare sin vaga natur innehar kvalitetsbegreppet mjuk makt. Mot bakgrund av denna makt kan begreppet betraktas som en form av styrning som med sin attraktionskraft skymmer en annan agenda; en företagsekonomisk styrning av högskolan.
Publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle
Pages 47
Language swe (iso)
Handle http://hdl.handle.net/2043/22271 Permalink to this page

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics