Mångkulturalitet eller koloniala återspeglingar? Kulturperspektiv i läromedel i spanska på gymnasiet

DSpace Repository

Mångkulturalitet eller koloniala återspeglingar? Kulturperspektiv i läromedel i spanska på gymnasiet

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Karlsson, Malin
dc.date.accessioned 2007-06-18T13:47:38Z
dc.date.available 2007-06-18T13:47:38Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/4202
dc.description Det ingår i skolans uppgift att främja demokrati och mångfald och läromedlen spelar en viktig roll i detta arbete. Samtidigt visar forskning på att styrdokumenten för moderna språk har en tendens att hålla fast vid en konservativ kulturuppfattning som inte har anpassats tillräckligt till det globaliserade samhället. Hur påverkar detta kulturinnehållet i läromedlen? Vilken bild av de spanskspråkiga ländernas människor och kulturer kan eleverna tänkas få med sig efter att ha studerat spanska på gymnasienivå? Finns målspråksländernas kulturella mångfald representerad i läroböckerna i enlighet med ett demokratiskt förhållningssätt? Detta är några av de frågor jag söker svaren på i denna undersökning. en
dc.description.abstract The aim of this essay is to explore the way Spanish-speaking cultures and peoples are presented in Upper Secondary language textbooks of Spanish. The study is carried out in the context of globalization and its effects on culture, identity and language teaching. Postcolonial theory and a constructivist perspective on culture provide the framework for the textual analysis which is divided into two main parts. The first part is a statistical overview of the geographical areas/countries of the Spanish-speaking world that are presented in the textbooks. The second part seeks to establish who, i.e. what type of individual, is representing the Spanish-speaking peoples in the texts. The concluding discussion revolves around whether the textbooks reflect a progressive multicultural approach, or if the colonial heritage of ethnocentrism still lingers in the view of culture conveyed. en
dc.language.iso swe
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en
dc.subject multiculturalism, language teaching, post colonialism, ethnocentrism, Spain, Latin America en
dc.title Mångkulturalitet eller koloniala återspeglingar? Kulturperspektiv i läromedel i spanska på gymnasiet en
dc.type M3 en
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics