Fiberkompositer i barnvagnschassin

DSpace Repository

Fiberkompositer i barnvagnschassin

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Elisabet, Magnusson
dc.date.accessioned 2007-08-01T14:27:07Z
dc.date.available 2007-08-01T14:27:07Z
dc.date.issued 2007 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/4316
dc.description Det ställs allt högre krav på barnvagnar nu för tiden då konkurrensen har ökat, en avgörande egenskap för konkurrenskraften är vikten på barnvagnen. Traditionellt stål byts på vissa chassier ut mot aluminium vilket medför en lägre vikt men till ett högre pris. Detta examensarbete undersöker potentialen hos polymerkompositer som konstruktionsmaterial, främst kolfiberkompositer, vars fördelar är en hög hållfasthet kombinerat med en mycket låg densitet. Undersökningen utförs på fyra valda detaljer från chassiet, två tvärstag, bottenplattan och fälgen. I examensarbetet redovisas en sammanfattning av den litteraturstudie som utförts om fiberkompositer, dess egenskaper och tillverkningsmetoder. Valet av tillverkningsmetod är väsentligt, eftersom tillverkningsmetoden styr vilken fiberutformning och vilken matris man kan nyttja. Övriga parametrar så som vikt och kostnad beror på valet av tillverkningsmetod och tillverkare. I samråd med Malin Åkermo biträdande universitetslektor på KTH utsågs lämpliga tillverkningsmetoder för de olika delarna. Resultatet av analysen är att det är möjligt att, mer eller mindre rakt av, ändra material i chassiet från aluminium till en fiberkomposit. Mindre förändringar bör dock utföras för att nå goda resultat. Slutsatsen är att det är möjligt att övergå till ett kompositchassi i aktuell utformning men hela chassiet bör konstrueras om för att nå bästa resultat, vikt- och kostnadsmässigt. en
dc.description.abstract The demands on a pram today have increased greatly because of the competition. One of the most important properties for the competitiveness is the weight of the pram. The traditional steel chassis can, on some prams, be replaced with an aluminium chassis that reduces the weight, but to a higher price. Since aluminium is the best alternative within the metal section, this degree project examines the potential of polymer composites as construction materials. The analysis is mainly focused on carbon fibre composites whose advantage’s an extreme strength combined with an exceptionally low weight. The analysis is performed for four parts from the chassis; two crosstubes, the bottom board and the wheel rim. A summary of the literature study is accounted in the report. The selection of an adequate manufacturing process, for the different parts, is essential because it controls which fibre formation and which matrix material you can use. Other properties like weight and cost also depend on the manufacturing process. In consultation with Dr. Malin Åkermo, KTH, appropriate manufacturing processes were chosen. The analysis shows that it is possible to change the material of the chassis to a fibre composite, but smaller changes should be made to get the best results. As a conclusion it was found that it is possible to produce a chassis made of a fibre composite with the same design as today’s chassis. However the whole chassis should be redesigned to reach the best results, regarding the cost and the weight. en
dc.language.iso swe en
dc.publisher Malmö högskola/Teknik och samhälle en
dc.subject Fiberkompositer en
dc.subject kolfiberkomposit en
dc.title Fiberkompositer i barnvagnschassin en
dc.title.alternative Fibre composites in the chassis of prams en
dc.type M3 en
dc.setspec.uppsok Technology en
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics