Läraryrkets villkor relaterade till vårdlärarutbildningen

DSpace Repository

Läraryrkets villkor relaterade till vårdlärarutbildningen

Show full item record

Files for download

Find Full text
Facebook

Simple item record

Publication Licentiate Thesis
Title Läraryrkets villkor relaterade till vårdlärarutbildningen
Author(s) Neckmar, Kerstin
Date 1998
English abstract
The main purpose of the study was to identify nurse teachers experiences of problematic and challenging pedagogical situations and professional readyness related to their teacher education. Data was collected through qualitative interviews with 15 nurse teachers, all of whom had a few years of teaching experience. The teacher education was valued by the nurse teachers, in relation to professional readyness as either very positive or very negative. Regardless of being positive or negative, the views dealt with the same phenomena, that is, conflicts, group processes, the attitudes of the teacher educators, personal growth and development, and feed-back.
Swedish abstract
Studiens fokus är yrkesverksamma vårdlärares upplevelser av problematiska och utmanande pedagogiska situationer i yrket och deras bedömning av lärarutbildningens förmåga att förbereda för dessa. Vidare studeras deras uppfattningar om utbildningen som grund för personlig utveckling och yrkesmässig växt samt om utbildningens förtjänster och brister mer generellt. I undersökningen ingick 15 vårdlärare med några års yrkeserfarenhet, som arbetade vid vårdhögskola, vårdgymnasium och inom vuxenutbildning. Datainsamlingen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer som innefattade dels en beskrivning av utmanande situationer i yrket och uppfattningar av vårdlärarkompetens, dels en retrospektiv bedömning av lärarutbildningen och dess kompetensgivande förmåga. Vårdlärarnas bedömning av lärarutbildningen visar stora skillnader. De mest positiva och de mest kritiska synpunkterna handlar om samma moment eller fenomen, nämligen konflikthantering, grupprocesser, kursledningens förhållningssätt, personlig utveckling och feedback. s
Publisher Institutionen för pedagogik och specialmetodik, Lärarhögskolan, Lunds universitet
Series/Issue Pedagogisk-psykologiska problem;645
ISSN 0346-5004
Pages 185 s
Language swe (iso)
Subject(s) Lärarkompetens
Personlig utveckling
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education::Nursing education
Handle http://hdl.handle.net/2043/5961 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics