Skoltyskan som tekniskt arbetsspråk

DSpace Repository

Skoltyskan som tekniskt arbetsspråk

Show simple item record

Full item record

dc.contributor.author Somplatzki, Karin
dc.date.accessioned 2009-02-20T08:11:02Z
dc.date.available 2009-02-20T08:11:02Z
dc.date.issued 2008 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/7847
dc.description Mitt arbete syftar till att finna exempel på hur tyskan används som arbetsspråk inom svenskt tekniskt yrkesutövande begränsat till det maskintekniska området inom och utom Sverige. Härigenom söker jag för min språkundervisning sätt att konkretisera behovet av flerspråkighet inför det kommande förvärvslivet för att motivera elever att välja att studera fler språk. För att få svar på frågeställningarna jag ställt har kvalitativa intervjuer med svenska tekniska företag och deras medarbetare gjorts. Utifrån undersökningen har jag försökt finna vilka språkliga färdigheter som behövts och när tyskan är fördelaktigare än engelskan som arbetsspråk. Ur studien framkom att skoltyskan inte räckte som arbetsspråk. Vidare fann jag exempel på att användningen av tyska i yrkessammanhang omedvetet främjar tillämpning av kulturell och social kompetens vid mänskligt mellanhavande. en
dc.description.abstract My intention with the study was to find examples of how school taught German is applied in the Swedish technological work environment within the field of mechanical engineering within and outside the Swedish boarders. By this I tried to find ways to concretize for my future pupils the need of multilingual knowledge in the life of gainful employment in order to make them understand the importance of it and thereby motivate them to study more then one foreign language during their school years. To be able to find any answers to my questions, interviews with Swedish companies in the technological branch were done. With the interviews as a starting point I have tried to find out which linguistic skills are needed in the use of German and when German is more advantageous than English in the working environment. Further, I found example that showed the use of German in working environment in professional context unconsciously promotes application of cultural and social competence by human interaction. en
dc.language.iso swe en
dc.publisher Malmö högskola/Hälsa och samhälle en
dc.subject europeisk arbetsmarknad en
dc.subject teknik och språk en
dc.subject tyska som arbetsspråk en
dc.subject tyska som språkval en
dc.subject yrkesförberedande gymnasieutbildning en
dc.title Skoltyskan som tekniskt arbetsspråk en
dc.type M3 en
dc.setspec.uppsok HumanitiesTheology en
 Find Full text

Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account

Statistics