Pojkars fria lek i förskolan

Show full item record

Files for download

Find Full text
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis,Y
Title Pojkars fria lek i förskolan
Author(s) Holmström, Anna
Date 2009
Swedish abstract
Syftet med uppsatsen är att synliggöra pojkar i femårsålderns fria lek i förskolan samt de kvinnliga pedagogerna i verksamhetens syn på denna. De teoretiska utgångspunkterna i föreliggande studie är tidigare forskning inom ämnet som fokuserar på bland annat pedagogens roll i lekens värld, pojkars lek, lekens förutsättningar samt olika sorters lek. Birgitta Knutsdotter Olofsson är en av de forskare vars teorier och forskningsresultat ligger till grund för uppsatsens teoretiska bakgrund. Metoderna som används för att besvara frågeställningar och syfte är observationer av pojkarnas lek samt intervjuer med pedagoger för att få området belyst från olika håll. Sammanfattningsvis kan man säga att resultatet av min undersökning visar på att pojkar i sin fria lek ofta leker fysiska lekar samt att pojkars fria lek i viss utsträckning avbryts eller styrs av verksamma pedagoger samt att pedagoger upplever att pojkars fria lek inte sällan urartar och är i behov av en viss kontroll.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) pojkar
lek
förskola
Handle http://hdl.handle.net/2043/8223 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics