Potentialen och rösterna i nätbaserade dialoger: Dialogiska och medierande redskap för lärande

DSpace Repository

Potentialen och rösterna i nätbaserade dialoger: Dialogiska och medierande redskap för lärande

Show full item record

Files for download

Find Full text
Facebook

Simple item record

Publication Licentiate Thesis
Title Potentialen och rösterna i nätbaserade dialoger: Dialogiska och medierande redskap för lärande
Author(s) Amhag, Lisbeth
Date 2009
Swedish abstract
Under det senaste decenniet har allt fler lärosäten över hela världen arrangerat distansutbildningar eller campusbundna kurser som helt eller delvis är organiserade med hjälp av nätbaserade lärmiljöer. Nätbaserade kurser har därmed blivit vanliga och viktiga mediala arenor inom högre utbildning, såväl i distansutbildningar som i campusbundna kursmoment. Datorstödet har också medfört ett nytt sätt att undervisa på och lära sig med. Men det råder brist på kunskap om hur nätbaserade dialoger bidrar till individuellt och kollektivt lärande. Syftet med studien var att utifrån Bakhtins teoretiska ramverk om dialoger och sociokulturell teori undersöka hur 40 studenter använder skriftliga, asynkrona dialoger (N=1567) för att kunna urskilja hur mening utvecklas individuellt och kollektivt under tre högskolekurser (60 veckor, halvfart distans). Avgränsningen omfattades av att undersöka på vilket sätt och i vilken grad studenterna använder dialogens potential och röster som medierande redskap för sitt och andras lärande i samspel med andra studenter. I resultatet från den grundligare analysen av 265 inlägg framstår att studenterna i olika grad successivt utvecklat en förmåga att använda sig av meningsinnehållet i de skriftliga, asynkrona dialogerna som ett aktivt redskap för att utveckla ny förståelse och nya perspektiv. Det som också synliggjordes var att det är en aktiv lärprocess som utvecklades över tid, när studenterna använde sina erfarenheter tillsammans med andra, mot nya sätt att tänka och handla. Potentialen och de olika rösterna i dialogerna tydliggör att det kollektiva samspelet inte sker eller utvecklas på egen hand, utan måste stimuleras och utmanas under utbildningen av lärare, men också av och mellan studenter. Studiens tillämpning är ett analysredskap och en dialogmodell som utvecklades under analysen för att kunna urskilja hur mening utvecklas individuellt och kollektivt. De kan i förlängningen fungera som pedagogiska redskap för att studenter och lärare ska få insikt i att förstå och utveckla meningsfulla dialoger i samspel med andra på nätet och därmed höja kvalitén i nätbaserad undervisning.
Publisher Malmö högskola, Lärarutbildningen
Series/Issue Malmö studies in educational sciences. Licentiate dissertation series;9
ISSN 1653-6037
ISBN 978-91-976140-8-5
Pages 138
Language swe (iso)
Subject(s) dialog
samspel och lärande
datorstött samarbetslärande
nätbaserat lärande
kollektivt lärande
interaktivt lärande
lärande kommunikation
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education
Handle http://hdl.handle.net/2043/8780 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics