Att mäta en klass

Show full item record

Files for download

Find Full text
Facebook

Simple item record

Publication 1-year master student thesis,D
Title Att mäta en klass
Author(s) Fundberg, Annette
Date 2010
Swedish abstract
Syftet med denna uppsats är att belysa och analysera hur nationella prov för åk 3 framställs och legitimeras i den offentliga debatten samt i en skolkontext. Jag vill vidare problematisera hur kunskap produceras och makt utövas på en mer generell nivå i skolan. Materialet till denna studie består av skriftliga källor så som forskningsrapporter och tidningsartiklar, kvalitativa intervjuer med lärare samt en observation och ett samtal med elever i åk 3. Materialet granskas med hjälp av genealogi och Michel Foucaults teorier kring makt, disciplinering och normalitet. I den offentliga debatten finns ett gemensamt förgivet tagande att proven på olika sätt kan förbättra skolan. Kritiker hävdar att detta är neo-liberala tankar som inte grundar sig på forskning. Lärarna är i stor omfattning positiv till proven och har förhoppningar att provresultaten skall ge dem ökade resurser. Proven kan tolkas som en metod för utövande av makt och disciplinering i skolan med hjälp av elevers och lärares strävan efter normalitet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) disciplinering
Foucault
genealogi
kunskap
lärare
makt
nationella prov
neo-liberal
normalitet
åk 3
Handle http://hdl.handle.net/2043/9842 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics