Förskollärares uppfattning om barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande

DSpace Repository

Förskollärares uppfattning om barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Förskollärares uppfattning om barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande
Author(s) Nilsson Levin, Ida
Date 2010
Swedish abstract
Lärares uppfattning om barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande. Teachers opinion about children's play in the nursery school and the plays importance for children's learning Syftet med denna uppsats är att beskriva hur förskollärare på förskolor med olika pedagogiska inriktningar resonerar kring barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande. Detta för att belysa om det har någon betydelse vilken pedagogisk inriktning läraren arbetar inom eller uppfattningarna är desamma. Vad har lärarna på de olika förskolorna för uppfattning när det gäller: A. Lekens egenvärde i barns vardag? B. Lekens betydelse för barns lärande? Leken har blivit ett stort och intressant ämne, både inom forskningen och inom läraryrket. I läroplanen har leken fått en stor plats, vilket innebär att lärarna får mer ansvar ute i förskolorna. I leken utvecklar barn bland annat sin identitet, sociala kompetenser, sin motorik och sitt språk. Därför menar forskare att leken är en av de viktigaste delarna av barndomen då detta är barnets väg till självständighet. För att genomföra min undersökning har jag gjort kvalitativa intervjuer med fem lärare som arbetar på förskolor med olika pedagogiska inriktningar. Jag har spelat in intervjuerna med hjälp av diktafon, som jag sedan transkriberat. Jag kom i min undersökning fram till att det inte har någon betydelse vilken pedagogisk inriktning lärarna har, utan samtliga lärare hade liknande åsikter och uppfattningar kring barns lek och lärande. Samtliga var överens om att detta hör ihop, men att leken i sig är oerhört viktig för barns utveckling.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Lek
lärande
Montessoripedagogik
pedagogiska inriktningar
Reggio Emilia pedagogik
uppfattningar
Handle http://hdl.handle.net/2043/10031 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics