Vägen till läsning - Hur pedagoger arbetar med barns läsinlärning

DSpace Repository

Vägen till läsning - Hur pedagoger arbetar med barns läsinlärning

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vägen till läsning - Hur pedagoger arbetar med barns läsinlärning
Author(s) Svensson, Caroline
Date 2010
Swedish abstract
Syftet med denna undersökning är att diskutera hur pedagoger arbetar med läsinlärning där alla olika läsinlärningsmetoder finns tillgängliga, och om läsinlärningen skiljer sig något åt när det rör de lässvaga eleverna. Arbetet utgår från följande frågeställningar; Hur arbetar pedagoger med barns läsinlärning, vilka metoder använder pedagogerna sig av vid barnens läsinlärningsarbete? Varför arbetar pedagoger med just detta/dessa metoder och arbetssätt? Är det någon skillnad i arbetet och arbetsmetoden när man arbetar med barn med lässvårigheter jämfört med arbetet med barn utan lässvårigheter? De metoder urvalsgruppen består av tre pedagoger som blivit intervjuade och ca 15 pedagoger som svarat på enkäten, dessa arbetar alla på tre olika kommunala skolor i den södra delen av Sverige. Empirin som samlats in har ställts mot den tidigare forskning som gjorts på ämnet, den tar både upp olika läsinlärningsmetoder så som Bornholmsmodellen, LTG och Skriva sig till läsning. Även några forskares åsikter om barn och deras läsinlärning belyses tillsammans med empirin. Slutsatserna som man kan dra av denna undersökning är den att pedagogerna använder sig av olika metoder som de sedan plockar de bitar de anser vara bäst och mest effektiva för barnens läsinlärning. Åsikterna är många bland pedagogerna och metodanvändningen olika trots allt.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Läsinlärning
Läsinlärningsmetoder
Pedagoger
Skola
Handle http://hdl.handle.net/2043/10068 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics