Varför modersmålsundervisning? -Elever och lärare berättar

DSpace Repository

Varför modersmålsundervisning? -Elever och lärare berättar

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Varför modersmålsundervisning? -Elever och lärare berättar
Author(s) Abdul Razeq, Dalia ; Horneij, Marie
Date 2010
Swedish abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka vad elever, klasslärare och modersmålslärare tycker om modersmålsundervisningen. Ett annat perspektiv i undersökningen är att ta del av lärarnas åsikter kring vilken betydelse modersmålsundervisningen har för andraspråksinlärningen. Litteraturen vi har tagit del av belyser endast en positiv inställning kring ämnet därför var målet att undersöka vilka tankar som finns ute i verksamheten. Metoden vi använde var kvalitativa intervjuer. Härigenom fick vi och informanterna möjlighet att utveckla både frågor och svar. Undersökningen omfattar 13 intervjuer, 8 var elever, 2 var klasslärare och 3 var modersmålslärare. Vi intervjuade elever och lärare i en svensk klass och i en tvåspråksklass. I resultatet framgår det att samtliga informanter har en positiv syn på modersmålsundervisningen. Lärarna ser även att modersmålsundervisningen är av stor betydelse för huruvida eleverna tillgodogör sig andraspråket eller ej. Eleverna lyfte att det är viktigt att kunna sitt modersmål för att kunna samtala med släkt, vänner samt att kunna besöka sitt hemland. Utifrån litteratur och undersökningen upplever vi att vi inte kan ta ställning till vilken modell som är att föredra, svensk klass eller tvåspråksklass. Många faktorer spelar roll så som enskilda elever, lärare och ledningen på skolan.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) andraspråksinlärning
modersmålsundervisning
tvåspråksklass
Handle http://hdl.handle.net/2043/10103 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics