Möjligheter och hinder kring integrering - En fallstudie om individintegrering

DSpace Repository

Möjligheter och hinder kring integrering - En fallstudie om individintegrering

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Möjligheter och hinder kring integrering - En fallstudie om individintegrering
Author(s) Johansson, Rebecca ; Knutsson, Bengt-Göran ; Myllenberg, Eva
Date 2010
Swedish abstract
Syftet med vår fallstudie, är att ta reda på vilka faktorer som möjliggör eller hindrar integrering i grundskolan av en elev inskriven i särskolan. Studien belyser olika aktörers tankar kring integrering, inkludering och en skola för alla. Aktörerna är vår fallstudieelev, hans mamma och pedagoger i både särskolan och grundskolan. I den inledande delen av studien ges en översikt av tidigare forskning kring centrala områden i vår undersökning. Som huvudmetod i fallstudien har vi använt oss av intervjuer vilka vi sedan kompletterat med observationer för att få en egen uppfattning om det som berättats. I resultatet redovisas alla våra aktörers tankar kring i första hand integrering. Vi ser att alla våra respondenter är positiva till integrering i den mån det är möjligt. Det största hindret för integrering enligt vår undersökning är att eleverna växer ifrån varandra och därför blir integrering svårare ju äldre eleven blir. Handledare: Kristian Lutz Examinator: Lena Lang
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) En skola för alla
Inkludering
Integrering
Normalitet
Särskola
Handle http://hdl.handle.net/2043/10178 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics