Det finns andra sätt att bemöta elever på!

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Det finns andra sätt att bemöta elever på!
Author(s) Sjöbäck, Bim ; Wallin, Maria
Date 2010
Swedish abstract
Abstract/Sammanfattning Sjöbäck, Bim & Wallin, Maria (2010). Det finns andra sätt att bemöta elever på! En kvalitativ intervjustudie av lärares metoder för att inkludera elever som visar ett utagerande beteende i stor klass (There are other ways to meet students! A qualitative interview study of teachers' methods to include students with acting out behavior in large classes) Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Studiens syfte har varit att se olika sätt att bemöta elever som visar ett utagerande beteende i stor klass. Vi ville undersöka vilka metoder som används för att behålla elever i stor klass som visar ett utagerande beteende. Vi har undersökt hur det kan se ut för elever i åldrarna 7-13 år. Vi har valt att göra vår undersökning utifrån ett lärarperspektiv då vi saknade denna vinkling i litteraturen. Vi har gjort vår kvalitativa undersökning på fyra 1-6 skolor i en resurssvag stadsdel i en större stad. För att får svar på våra frågor har vi använt oss av enkäter och intervjuer. Resultatet visar att lärarna bemöter eleverna på olika sätt och på olika grund. Det finns inga universallösningar utan varje lärare är utlämnad till sin förmåga och kompetens. Vi tolkar att lärarnas syn på miljö påverkar hur och om de anpassar för elever som visar ett utagerande beteende. Många lärare menar att en elevassistent eller en placering i en liten grupp är lösningen när problemet blir för stort.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) bemötande
inkludering
lärares metoder
proaktivt arbete
specialpedagogik
särskilda undervisningsgrupper
utagerande elever
Handle http://hdl.handle.net/2043/10277 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics