Genus och kommersialismens historia - ett genusperspektiv på historieundervisningen

DSpace Repository

Genus och kommersialismens historia - ett genusperspektiv på historieundervisningen

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Genus och kommersialismens historia - ett genusperspektiv på historieundervisningen
Author(s) Pettersson, Sofia
Date 2010
English abstract
The purpose of this essay is to show how a gender perspective in the teaching of history can be displayed as well as in history educational materials. This study is based on a report runned by the Swedish Government, which was published in 2010. It indicates an alarming result of gender segregation in today´s edcational materials. In the most of the books it is still the men´s history and the history of the upper class society which is being told. This is the given persective, despite the modern research of today which is available in historical research which tells the women, children och and the ordinary human history. In this study I have carried out a survey in two classes to exam´ine if the pupils´ opinion of gender segregation in the books agree with the report from the Government. I held a pilotlesson about the 20th century history of women and a thematic work connected to the 20th century advertising and the history of commersialism connected to the ordinary human history. I will in this study display the various ways of teaching, which can show a gender perspective on history. The results of the survey shows above all that the girls are searching for a more gender adjusted and a more identifiable history education in schools today.
Swedish abstract
Syftet med detta arbete är att visa på hur man kan lyfta fram ett genusperspektiv i historieundervisningen och i historieläromedel. Denna studie är baserad på en statlig rapport som utkom år 2010. SOU-rapporten visar på ett alarmerande resultat kring genusuppdelningen i dagens läroböcker i historia. I merparten av böckerna är det fortfarande männens och de övre samhällsskiktens historia som berättas. Detta trots att det idag finns modern forskning att tillgå inom historieforskningen som berättar kvinnornas, barnens och den ordinära människans historia. I denna studie har jag i två olika klasser i grundskolans senare år utfört en enkätundersökning i syfte att se till hur elevernas uppfattning kring genusuppdelningen i läromedlen stämmer överens med det resultat som den statliga rapporten redovisar. Genom en pilotlektion kring kvinnornas 1900-talshistoria och ett temaarbete kopplat till 1900-talets reklam och kommersialismens historia, knutet till den ordinära människans historia, vill jag med denna studie visa på olika undervisningssätt som kan lyfta fram ett genusperspektiv på historien. Resultaten i enkätundersökningen visar framförallt på att flickorna efterlyser en mer genusinriktad och identifieringsbar historieundervisning i skolan idag.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Genus i historieläromedel
Genusperspektiv på historieundervisningen
Identifikation
Kommersialismens historia
Reklamhistoria
Temaarbete
Gender in history textbooks
Gender perspectives in historyteaching
Identification
Tematic work
The history of advertising
The history of commersialism
Handle http://hdl.handle.net/2043/10327 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics