Att ha en vän från varje världsdel. Om mångkulturalitet i skolan.

DSpace Repository

Att ha en vän från varje världsdel. Om mångkulturalitet i skolan.

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Att ha en vän från varje världsdel. Om mångkulturalitet i skolan.
Author(s) Hedelius, Emelie
Date 2010
Swedish abstract
Med den här uppsatsen ville jag undersöka mångkulturalitet i skolan genom två perspektiv, lärarnas och elevernas, och syftet var att undersöka hur begreppet mångkulturalitet uppfattas samt försöka komma åt tankar och erfarenheter kring hur det är att gå eller att arbeta på en mångkulturell skola. I mina frågeställningar riktade jag in mig på hur begreppet mångkulturalitet uppfattas, vilka fördelar och nackdelar som finns i den mångkulturella skolmiljön, om och i så fall hur lärare tar det mångkulturella i beaktande i undervisningen, samt om och i så fall hur eleverna ansåg att det mångkulturella påverkar dem själva och arbetssätt i skolan. I min undersökning har jag använt mig av kvalitativa intervjuer av lärare och elever. Att lära av varandra, och att se varje människa för vem den är och inte för var den kommer ifrån, blir en självklar del i mötet på skolan, enligt lärarna och eleverna. Till fördelarna hör också att eleverna, och många av lärarna, anser att toleransen gentemot varandra är stor på skolan. Till nackdelarna hör bland annat att mycket lektionstid går åt till att förklara ord och begrepp, det svåra i att få en bra kontakt med föräldrar som inte talar svenska, samt att hantera det hat som några invandrargrupper känner gentemot varandra. Det finns en vilja hos lärarna, att i enlighet med styrdokumenten, utgå ifrån elevernas erfarenheter och bakgrunder i undervisningen, även om detta uppfattas som något svårt ibland. Både lärare och elever anser trots detta att arbetssätt och nivå anpassas i stor mån efter eleverna och deras förförståelse.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Elevuppfattning,
lärarerfarenhet
mångfald
mångkulturalitet
skola
Handle http://hdl.handle.net/2043/10417 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics