Vad gör vi när elever inte når målen i läsning och skrivning - rektorers förståelse av och strategier för att begränsa läs- och skrivsvårigheter

DSpace Repository

Vad gör vi när elever inte når målen i läsning och skrivning - rektorers förståelse av och strategier för att begränsa läs- och skrivsvårigheter

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vad gör vi när elever inte når målen i läsning och skrivning - rektorers förståelse av och strategier för att begränsa läs- och skrivsvårigheter
Author(s) Ek, Gertrud
Date 2010
Swedish abstract
Ek, Gertrud (2010). Vad gör vi när elever inte når målen i läsning och skrivning? - Rektorers kunskap om och strategier för att begränsa läs- och skrivsvårigheter. Skolutveckling och ledarskap, Utbildningsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med mitt självständiga arbete var att undersöka vilken förståelse och vilka strategier rektorer har för att begränsa läs- och skrivsvårigheter så att alla barn kan läsa och skriva efter sitt första skolår. Undersökningen av rektorers förståelse och strategier utgick från tre olika aspekter; lärarkompetens, skolmiljö och samarbete med hemmet. Undersökningen genomfördes i en större stad i södra Sverige. Jag genomförde en kvalitativ intervjustudie med fem rektorer och tre pedagoger med olika yrkeskompetens. Svaren analyserades i olika steg. resultaten av undersökningen visade att rektorers egen grundutbildning bidrar till skillnad i förståelsen av läs- och skrivsvårigheter. I undersökningens resultat anas också att samverkan med specialpedagoger sker på olika sätt. Beroende på grundutbildning prioriterar rektorerna olika strategier för att öka barnens måluppfyllelse. Skolledare med lärarbakgrund anger i högre grad kompensatoriska hjälpmedel och olika didaktiska metoder. Skolledare med förskollärarbakgrund anger betydelsen av ett språkförebyggande arbete.
Publisher Malmö högskola/Centrum för teknikstudier
Language swe (iso)
Subject(s) Förståelse
Läs- och skrivsvårigheter
Rektor
Strategier
Handle http://hdl.handle.net/2043/10435 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics