Vägledningssamtal i ett arbetsmarknadspolitiskt projekt

DSpace Repository

Vägledningssamtal i ett arbetsmarknadspolitiskt projekt

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Vägledningssamtal i ett arbetsmarknadspolitiskt projekt
Author(s) Säbom, Ann-Sofie
Date 2010
Swedish abstract
Syftet med den här studien är att undersöka två vägledares metoder i enskilda samtal med arbetssökande. Den här studien handlar om vägledningssamtal inom ett arbetsmarknadspolitiskt projekt. Det valda arbetsmarknadspolitiska projektet är Jobbgarantin för ungdomar som är ett program som riktar sig till unga arbetslösa. På det utvalda projektet arbetar två stycken vägledare med bland annat enskilda samtal med de unga arbetssökande. Ingen av vägledarna är utbildade till studie- och yrkesvägledare varför jag har försökt ta reda på hur de genomför sina vägledningssamtal. Jag har också försökt se om det finns några likheter eller skillnader i förhållande till de metoder vi använder oss av i studie- och yrkesvägledarutbildningen. För att undersöka det här har jag valt att filma enskilda samtal mellan deltagare och vägledare. Jag har även valt att intervjua vägledarna om deras metoder. För att kunna analysera mitt resultat har jag använt mig av några utvalda teorier som har ingått under utbildningen. De jag har tagit upp är (Hägg & Kuoppa 2007), konstruktivistisk vägledning (Peavy 2002) och även lösningsfokuserad vägledning (Berg & De Jong 2003). Det jag har kommit fram till i resultaten är att det både finns en del likheter och en del skillnader mellan hur vägledarna bedriver samtal och de teorier jag har presenterat. Det finns mycket som tyder på att atmosfären i samtalen är trevlig och att deltagarna öppnar sig. Dock verkar det som att vägledarna saknar en del av de verktyg som kan vara bra att ha i vägledningssituationer för att deltagaren ska vara en aktiv part i samtalet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) vägledning
samtalsmetod
Handle http://hdl.handle.net/2043/10569 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics