Förälder och pedagoger i samverkan -en fallstudie (Parent and teachers in cooperation - a case study

DSpace Repository

Förälder och pedagoger i samverkan -en fallstudie (Parent and teachers in cooperation - a case study

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication 1-year master student thesis
Title Förälder och pedagoger i samverkan -en fallstudie (Parent and teachers in cooperation - a case study
Author(s) Persson, Maura ; Salimi-Amlashi, Nasrin
Date 2010
Swedish abstract
Persson, Maura & Salimi-Amlashi, Nasrin (2010). Förälder och pedagoger i samverkan – en fallstudie. (Parent and teaachers in cooperation – a case study). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Vi frågade oss vilken betydelse samverkan mellan förälder och pedagog har för barnets trygghet. I denna studie ville vi särskilt studera om föräldrastöd kan påverka oroliga och utagerande barn på ett positivt sätt samt möjligheten att bygga upp en långsiktig samverkan. Kvalitativ fallstudie användes som metod och data har samlats genom observationer och djupintervjuer. En pojke har observerats i samspel med andra. Som observationsmetod användes bl a videofilmning. Sammanlagt har fyra personer intervjuats, en förälder, två pedagoger och en specialpedagog. Vår undersökningsgrupp finns i en mångkulturell förskola. Resultatet visar att pedagogers bemötande har stor betydelse för hur barn agerar. Samtliga av våra respondenter är överrens om att hur föräldrar och pedagoger samverkar påverkar barnet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Fallstudie
förskolan
föräldrastöd
mångkulturell
samverkan
utagerande
utmaningar
Handle http://hdl.handle.net/2043/10571 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics