Pojkar i förskolan -om olika pedagogers förhållningssätt och vad detta kan leda till

DSpace Repository

Pojkar i förskolan -om olika pedagogers förhållningssätt och vad detta kan leda till

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Pojkar i förskolan -om olika pedagogers förhållningssätt och vad detta kan leda till
Author(s) Hultén, Helene
Date 2003
English abstract
Syftet med min undersökning är att skildra hur de olika förhållningssätten från manliga respektive kvinnliga pedagogerna påverkar pojkar. Mina problemformuleringar som jag har utgått ifrån är: Hur skiljer sig förhållningssättet mellan manliga och kvinnliga pedagoger då det gäller pojkar i förskolan? Vad anser de manliga respektive kvinnliga pedagogerna om sitt eget förhållningssätt gentemot pojkar? Min strävan var även att undersöka hur pojkar själva upplever sin vistelse i förskolan samt vilken påverkan förskolan har haft på de nu vuxna männen.För att få svar på mina frågor har jag intervjuat och observerat pedagoger, pojkar på 2 olika förskolor samt vuxna män som har vistats i förskola/lekskola som barn. Ett mycket varierande förhållningssätt fick jag bevittna från pedagogerna. Min slutsats är att både pedagoger, pojkar och vuxna män var överens om att män behövs i förskolan. I värsta fall kan avsaknaden av män leda till en osäkerhet senare i livet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) pojkar
genus
förhållningssätt
identifikation
pedagog
Handle http://hdl.handle.net/2043/1082 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics