Den institutionaliserade barndomen och högre värden: exemplet hållbar utveckling

DSpace Repository

Den institutionaliserade barndomen och högre värden: exemplet hållbar utveckling

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Conference Paper, other
Title Den institutionaliserade barndomen och högre värden: exemplet hållbar utveckling
Author(s) Dahlbeck, Johan
Date 2010
Swedish abstract
Min fråga är: Vad innebär det att arbeta med högre värden som utgångspunkt för den pedagogiska praktiken? För att försöka förstå dessa högre värden ska jag skissera en tankelinje som löper från 1600-talsfilosofen Benedict Spinoza (1632-1677) via 1800-talsfilosofen Friedrich Nietzsche (1844-1900) och efterkrigsfilosofen Gilles Deleuze (1925-1995). Denna tankelinje är tänkt att fungera som ett slags teoretiskt ramverk för en tänkbar tolkning av dessa moraliska utsagor utifrån en filosofisk diskussion om ontologi. Denna diskussion är både intressant och viktig, menar jag, eftersom vi ytterst sällan diskuterar – och ännu mindre problematiserar – de ontologiska och epistemologiska utgångspunkterna för den pedagogiska praktiken. Jag gör inga anspråk på att komma med några färdiga svar på dessa frågor här men ser ett behov av att lyfta diskussionen.
Language swe (iso)
Subject(s) Spinoza
Nietzsche
Deleuze
högre värden
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::HUMANITIES and RELIGION::History and philosophy subjects::Philosophy subjects::Theoretical philosophy
Research Subject Categories::INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS::Children
Note Barndom och ungdom i förändring: Välfärdsstat i omvandling: reglerad barndom och oregerlig ungdom? Malmö University, 28-29 October, 2010
Handle http://hdl.handle.net/2043/10876 (link to this page)
Link http://www.mah.se/medarbetare/For-forskare/Forskningsnatverk/Barndom-och-ungdom-i-forandring-BUiF/Barndom-och-ungdom-i-forandring-BUiF/ (external link to related web page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics