På väg mot en ny sex- och samlevnadsundervisning – med utgångspunkt i en queerpedagogisk teoriutveckling

DSpace Repository

På väg mot en ny sex- och samlevnadsundervisning – med utgångspunkt i en queerpedagogisk teoriutveckling

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication 1-year master student thesis
Title På väg mot en ny sex- och samlevnadsundervisning – med utgångspunkt i en queerpedagogisk teoriutveckling
Author(s) Ceder, Simon
Date 2010
English abstract
The purpose of this paper is to develop sex and relationship education using queer pedagogical theoretical synthesises. The results from the development of the theory are as follows: - The queer theorist Butler's concept of subversivity is connected to Piaget's concepts of accommodation and assimilation. - The queer theoretical concept of performativity is connected to Vygotskij's theory of the language as a tool for change, as well as his theory of the collective memory. - The four strategies for change, earlier created by Kumashiro inspired by Freire's emancipatory pedagogy and poststructural theories. Some conclusions about a new sex and relationship education are reached. The change in perspective from constructivism to poststructuralism can make sex and relationship education, instead of only making discriminating structures visible, also deconstruct these structures through subversive methods. The view on power and knowledge should be discussed, more student influence should be fostered, and finally, a better awareness of norms should be developed both in students and in teachers.
Swedish abstract
Syftet med denna uppsats är att utveckla sex- och samlevnadsundervisningen med hjälp av queerpedagogiska teoretiska synteser. Resultaten från teoriutvecklingen är följande: - Queerteoretikern Butlers begrepp subversivitet kopplas till Piagets begreppspar ackommodation/assimilation. - Det queerteoretiska begreppet performativitet kopplas till Vygotskijs teori om språket som redskap för förändring, samt till hans teori om det kollektiva minnet. - De av Kumashiro sedan tidigare skapade fyra strategierna för förändring, inspirerade av Freires frigörande pedagogik samt poststrukturella teorier. Några slutsatser dras om hur en ny sex- och samlevnadsundervisning bör se ut. Perspektivskiftet från konstruktivism till poststrukturalism kan få sex- och samlevnadsundervisningen, förutom att synliggöra diskriminerande strukturer, att även bryta upp dessa strukturer med hjälp av subversiva metoder. Synen på makt och kunskap bör diskuteras, mer elevinflytande bör införas och en normmedvetenhet behövs hos både elever och lärare.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) ackommodation
performativitet
poststrukturalism
queerpedagogik
sex- och samlevnadsundervisning
subversivitet
teoriutveckling
Handle http://hdl.handle.net/2043/10925 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics