Portfolion ur ett föräldraperspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Portfolion ur ett föräldraperspektiv
Author(s) E. Widestrand, Camilla
Date 2010
Swedish abstract
I den här studien tillfrågas föräldrar till elever i årskurs 6-9 hur de upplever portfoliometodiken på deras barns skola. Syftet är att öka kunskapen om hur föräldrar kan uppleva portfoliometodiken och därigenom förhoppningsvis kunna bidra till en förädling av metoden på sikt. Studien är genomförd i form av en enkätundersökning på en skola där man använder portfolion som pedagogiskt redskap sedan 2004. Resultatet visar att föräldrarna i huvudsak är positiva till portfoliometodiken. Majoriteten svarar att de tittar i sitt barns portfolio ungefär en gång per termin i samband med utvecklingssamtalet. De flesta anser att utvecklingssamtalen påverkas positivt av portfolion. En möjlig slutsats är att föräldrarna märker portfolion främst på utvecklingssamtalen och inte så mycket hemma eller i andra sammanhang i skolan. I den avslutande diskussionen konstateras att portfolion kan anses vara ett bra redskap för att öka föräldrars delaktighet och samverkan med skolan eftersom många föräldrar är positivt inställda till metoden, trots att portfolion på den undersökta skolan inte synliggörs så mycket för föräldrarna.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) portfolio
föräldrar
samverkan
utvecklingssamtal
delaktighet
grundskolan
Handle http://hdl.handle.net/2043/10945 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics