Repetition är kunskapens moder

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Repetition är kunskapens moder
Author(s) Bäckström, Josefine ; Meijer, Elisabeth
Date 2010
Swedish abstract
”Repetition är kunskapens moder – en studie om hur två arbetslag på olika skolor arbetar med läs- och skrivinlärningsmaterial i år 1”, ett examensarbete skrivit av Josefine Bäckström och Elisabeth Meijer. Vi har redogjort för tidigare forskning som berör lärobokens auktoritet och vilken betydelse lärarens personliga och pedagogiska roll har för undervisning. Teorier från Vygotskij lyfts i studien, att det är eleven själv som ska lära sig att läsa och skriva, men hon behöver inspiration, motivation och uppmuntran på vägen. Studien är baserad på kvalitativ forskningsmetod genom insamling av intervjuer och observationer som har resulterat i en redogörelse för de material arbetslagen använder. Materialen kan vid första anblick liknas med varandra, trots att delar har ålderskillnad på cirka 25 år, de använder läsebok, skriver från större till mindre bokstäver och båda arbetslag betonar finmotorikens betydelse. Vid närmare jämförelse använder de olika verktyg och tillvägagångssätt för att en elev ska lära sig att läsa och skriva, det skiljer sig bland annat i hur bokstäver lärs in. Slutsatsen för studien är att så länge som lärare använder sig av varierat och inspirerat material finns det goda utsikter för en elev att lära sig att läsa och skriva, alltså ålder på materialet har ingen direkt betydelse.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Bokstäver
Inlärningsmaterial
Inlärningsprocess
Läsa
Läsebok
Skriva
Handle http://hdl.handle.net/2043/10978 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics