Demokrati - barns inflytande och valfrihet

DSpace Repository

Demokrati - barns inflytande och valfrihet

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Bachelor thesis
Title Demokrati - barns inflytande och valfrihet
Author(s) Lönnholm, Elin
Date 2010
Swedish abstract
Styrdokumenten ger tydliga direktiv om att undervisningen i skolan ska bedrivas genom demokratiska arbetsformer. Syftet med studien är att undersöka förekomsten av demokratiska inslag i en förskoleklass för att se om och hur pedagogerna där arbetar med demokrati i form av medbestämmande och elevinflytande. Den tidigare forskningen inom området visar att barnens rätt till inflytande ofta begränsas kraftigt av pedagogerna genom att pedagogerna själva bestämmer väldigt mycket och sällan låter barnen komma till tals i sådan utsträckning att de får möjlighet att påverka särskilt mycket. Vidare betonar flera forskare vikten av att pedagogerna har ett ansvar när det gäller att portionera ut inflytande och valfrihet till barnen i den utsträckning de anser att barnen klarar av att hantera. Denna studie visar genom intervjuer och observationer hur barnen i vissa situationer har mycket inflytande och stor valfrihet, medan de i andra situationer är väldigt begränsade och får tydliga ramar att hålla sig inom. Uppsatsen konstaterar att grunden till hur stort inflytande och hur mycket valfrihet barnen får ofta ligger i vilken barnsyn pedagogerna har. Detta innebär att i de fall pedagogerna anser att barnen är kompetenta och kan fatta egna beslut får barnen större valfrihet och inflytande än i de fall pedagogerna är övertygade om att starkt vuxet ledarskap med fasta rutiner och regler är en nödvändighet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Demokrati
elevinflytande
medbestämmande
valfrihet
Handle http://hdl.handle.net/2043/11001 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics