Miljö för samspel i förskola

DSpace Repository

Miljö för samspel i förskola

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Miljö för samspel i förskola
Author(s) Svensson, Annika ; Uwamahoro, Jacqueline
Date 2010
Swedish abstract
Detta examensarbete handlar om miljö för samspel. Studien riktar sig mot hur pedagogen formar den fysiska och den sociala miljön i förskolan. Syftet är att studera om hur miljön i förskolan kan skapas för att underlätta samspelet mellan barn. Fokus kommer att läggas på pedagogernas syn på miljöer i förskolan och vad som kan bidra till bra kvalitet i barns samspel. Undersökningen tar även upp hur pedagogerna ser på föräldrarnas roll och inflytande i förskolemiljön. De frågeställningar som hjälpte oss att besvara syftet är: Hur skapar pedagoger goda förutsättningar för barns samspel i olika miljöer? Kan barnen påverka utformningen av sin miljö? Är den fysiska miljön tillgänglig för samspel? Hur ser pedagoger på föräldrarnas inflytande i förskolemiljön? För att få svar på frågeställningarna har pedagoger på tre olika förskolor intervjuats kring miljö för samspel och föräldrainflytande. Observationer har gjorts i samband med intervjuerna för att se hur miljön är arrangerad på avdelningarna. Studien har utgått från två olika teoretiska perspektiv: sociokulturellt perspektiv och kognitivt perspektiv. Vi har sett hur miljön kan skapa såväl förutsättningar som hinder för barns samspel.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Fysisk miljö
förskola
föräldrainflytande
social miljö
Handle http://hdl.handle.net/2043/11007 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics