Uterummet som kunskapskälla

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Uterummet som kunskapskälla
Author(s) Bergman, Jeanette ; Karlsson, Carina
Date 2010
Swedish abstract
Titel: Uterummet som kunskapskälla Författare: Jeanette Bergman & Carina Karlsson Syftet med denna undersökning är att få kunskap om hur pedagoger på olika förskolor tänker kring uterummet. Vidare är syftet att se hur pedagogerna ser på att bedriva verksamheten ute och om de använder sig av uterummet i undervisningssyfte. Uterummet kan ses som en möjlig tillgång både för lärande och för att stärka hälsan. Hur uppfattar de pedagoger som vi intervjuat detta? Ser de uterummet som en möjlighet för att upptäcka och uppleva olika känslor som nyfikenhet, trygghet, upptäckarlust och inspiration? I klassrummet har lärarna lätt att använda sig av de pedagogiska hjälpmedel som finns. Tillgångarna i utemiljön har många pedagoger svårt att se och använda (Dahlgren & Szczepanski, 1991). För att undersöka detta har vi gjort fyra kvalitativa intervjuer och observationer på förskolor och en skola Vilket resulterade i att alla vi intervjuade var positiva till att vara ute, men att de ofta kände en begränsning i sina kunskaper och i sin fantasi i vad de kunde göra i uterummet. De intervjuade ser att det är mindre konflikter mellan barnen när de vistas i uterummet. Koncentrationen påverkas till det bättre både hos barn såväl hos pedagoger efter en utevistelse. Många nämner att planeringstiden är viktig men att den ofta försvinner i verksamheten på grund av personalbrist och andra åtaganden som pedagogerna har. Nyckelord: Förskolor, Kunskapskälla, Uterummet, Utomhuspedagogik
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) Förskolor
Kunskapskälla
Uterummet
Utomhuspedagogik
Handle http://hdl.handle.net/2043/11049 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics