Möjligheter och svårigheter iåldersintegrerade respektive åldershomogena klasser

DSpace Repository

Möjligheter och svårigheter iåldersintegrerade respektive åldershomogena klasser

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Möjligheter och svårigheter iåldersintegrerade respektive åldershomogena klasser
Author(s) Lindell, Helene ; Modin, Monica
Date 2010
Swedish abstract
Studien syftar till att undersöka lärares och elevers uppfattningar om lärandesituationen i skolämnen och det sociala samspelet i åldersintegrerade respektive åldershomogena klasser. Studien är inte jämförande för att finna vilken skolform som är mest fördelaktig utan vi vill se svårigheter och möjligheter i båda skolformerna. Tidigare forskning visar på delade meningar gällande möjligheter och svårigheter i det sociala samspelet och lärande i skolämnen i framförallt åldersintegrerade klasser. Vi har intervjuat sammanlagt åtta personer, varav två lärare från en åldersintegrerad skola och två lärare från en åldershomogen skola. Övriga personer är fyra elever med erfarenhet från både åldershomogen och åldersintegrerad klass. Resultaten tyder på att det finns likartade möjligheter och svårigheter med den skillnaden att spridningen på nivån i mognad och lärande är större i en åldersintegrerad skolklass, vilket tyder på att det finns störst möjligheter gällande det sociala samspelet i den åldersintegrerade skolformen. Således tyder det också på att det finns störst möjligheter gällande lärande i skolämnen i den åldershomogena skolformen. I vår studie kom vi fram till att båda skolformerna har liknande arbetssätt med smärre skillnader som snarare beror på lärarnas egna synsätt på lärande och inte på skolformen i sig. Vår slutsats är att det är lärarnas syn på lärande och vad de gör av dessa möjligheter och svårigheter som avgör hur saker och ting ser ut i en klass.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) åldersintegrerad
åldershomogen
sociala samspelet
lärande i skolämnen
Handle http://hdl.handle.net/2043/11074 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics