Se barnet på nytt varje dag

DSpace Repository

Se barnet på nytt varje dag

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Se barnet på nytt varje dag
Author(s) Ljungdahl Larsson, Johanna ; Meller Bielecki, Aleksandra
Date 2010
Swedish abstract
Detta examensarbete handlar om synen på barn som fyra pedagoger från två olika förskolor förmedlar i samband med samtal kring videoobservationer från de båda verksamheterna. Syftet med studien var att ta del av våra informanters tankegångar och resonemang kring de av oss utvalda konfliktsituationer som ägde rum mellan barnen samt synliggöra vilka bilder av barn lärarna ger uttryck för i dessa diskussioner. Undersökningens frågeställningar var följande: Hur resonerar pedagoger på två olika förskolor kring de av oss utvalda konfliktsituationer som utspelar sig mellan barnen på respektive förskola? Vilken barnsyn återspeglas i pedagogernas utsagor i samband med de specifika situationerna? De metoder som vi valde var videoobservationer av barnen i deras dagliga miljö. Observationerna utgjorde sedan grunden för diskussionsmötena, där vi samtalade med pedagogerna kring de av oss utvalda konfliktsituationerna. Vårt teoretiska ramverk består av Merleau-Pontys livsvärldsperspektiv och teori om den levda kroppen samt Dion Sommers resonemang om den senmoderna barndomen. Ur vår empiri kan man utläsa att våra informanter återger en bild av barnet som rikt och kompetent med inneboende möjligheter att söka och erövra nya kunskaper. Trots det pekar en del inslag både vid observationer samt intervjuer fortfarande på en bild av det inkompetenta barnet.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) konflikt
barnsyn
det kompetenta barnet
det inkompetenta barnet
kontext
Handle http://hdl.handle.net/2043/11224 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics