Konsumtion av idrott

DSpace Repository

Konsumtion av idrott

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Other
Title Konsumtion av idrott
Author(s) Normark, Gun
Date 2010
Swedish abstract
I takt med att tävlingsaspekten av idrotten alltmer hamnat i fokus, och det blivitkommersiellt meningsfullt att satsa på större evenemang med idrottsmän och -kvinnorsom tävlar på nationell eller internationell nivå, anses det numera också comme-il-faut attapplicera traditionella företagsekonomiska cost-benefit-modeller på arrangemangen, ochatt sälja in dem med hjälp av de senaste marknadsföringsmässiga insikterna. Påinternationell nivå finns åtskilliga aktörer vars självpåtagna uppgift det är att informerasport och affärsvärlden om de senaste rörelserna inom det sportindustriella komplexet. Såtill exempel får man en vecka veta att något gigantiskt finansinstitut skrivit ettsponsringskontrakt med ett fotbollslag, och veckan efter meddelas, med nästan lika mycketpukor och trumpeter, vilken sport marketing agency som fått kontraktet att handhasponsringen. Numera räcker tydligen inte de traditionella, generella, ekonomiska hand-och läroböckerna till; tillämpningen av marknadsekonomi på sporten kräver särskildaböcker – eller? I sin recension av en ny sådan här nischbok, Daniel C. Funks ConsumerBehaviour in Sport and Events: Marketing Action (Elsevier Butterworth-Heinemann),ifrågasätter vår recensent Gun Normark just detta. Den här boken tillför inte mycket nytt,menar hon, det hade räckt med något av de standardverk som finns att tillgå.
Link http://idrottsforum.org/reviews/printouts10/norgun_funk.pdf (external link to publication)
Publisher Idrottsvetenskap, Malmö högskola
Host/Issue Idrottsforum.org;100901
ISSN 1652-7224
Language swe (iso)
Subject(s) Consumer behaviour
sport
event
Humanities/Social Sciences
Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES
Note Recension av: Daniel C. Funk, Consumer Behaviour in Sport and Events: Marketing Action, 247 sidor, hft. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann 2008 (Sports MarketingSeries)ISBN 978-0-7506-8666-2
Handle http://hdl.handle.net/2043/11240 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics