Elektroniska spel och språk

Show full item record

Files for download

Master thesis
Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Elektroniska spel och språk
Author(s) El Badaoui Kadoura, Hana
Date 2010
Swedish abstract
Syftet med det här arbetet är att se hur dagens elektroniska spel påverkar elevernas språkutveckling, särskilt i modersmålet, men även att diskutera den engelska och svenska språkutvecklingen, eftersom de flesta spelen har sina instruktioner på engelska, och det svenska (danska för två av de undersökta eleverna) språket är som ett andra modersmål hos de flesta av invandrareleverna. Undersökningen genomfördes genom observation. Jag filmade sju elever i årskurserna 6 och 7 samt två elever från Danmark, som också är i årskurs 6 och 7. Jag intervjuade den första gruppen, samt deras lärare för att se hur deras språk utvecklades det senaste året i svenska och i engelska. Jag intervjuade också den danska gruppen. Resultatet visar att det engelska språket utvecklas mer än det svenska och det arabiska språket, men det är de arabiska och svenska talspråken som utvecklas mer än de skriftliga språken. Det visar också att spelen kan används för nöje, pedagogik och som ett socialt medium. Slutsatsen är att elektronisktspel kan vara ett positivt medel för att utveckla språket, inte minst i engelska och svenska, men även i arabiskan som modersmålsspråk.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) arabiska
elektroniska spel
engelska
socialisation
svenska
Handle http://hdl.handle.net/2043/11394 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics