Digitalt berättande- en studie från tre perspektiv

DSpace Repository

Digitalt berättande- en studie från tre perspektiv

Show full item record

Files for download

Facebook

Simple item record

Publication Student thesis
Title Digitalt berättande- en studie från tre perspektiv
Author(s) Hellström, Klara ; Ryba, Laila
Date 2010
Swedish abstract
Syftet med detta examensarbete är att 1) undersöka och beskriva vad digitalt berättande är, 2) redogöra för hur det i allmänhet används idag, samt 3) utvärdera dess potential som pedagogiskt redskap i skolan. Vi har i vårt arbete utgått ifrån socio-kulturell teori. Via intervjuer med personer med erfarenhet av digitalt berättande från Helsingborg och Landskrona har vi undersökt hur digitalt berättande används där. Under namnet digitalt berättande verkar metoden inte användas i skolorna i Helsingborg och Lanskrona. Våra slutsatser är att digitalt berättande används på olika sätt på de två institutioner vi fokuserat på, Dunkers Kulturhus i Helsingborg och Folkets hus i Landskrona. Vidare är vår slutsats att digitalt berättande kan användas som ett bra verktyg i skolan för att göra lärandemiljön mer multimodal samt leda till ökad digital kompetens.
Publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen
Language swe (iso)
Subject(s) digital storytelling, education
Handle http://hdl.handle.net/2043/11507 (link to this page)

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search


Browse

My Account

Statistics